«در مسیر آفرینش»؛ دریچه‌ای برای ترویج خلاقیت در همه بخش‌های کانون و آموزش‌وپرورش

به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، مجتبی حاذق، مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور درباره‌ی اهداف و چشم‌انداز جشنواره‌ی «در مسیر آفرینش» اظهار کرد: این رویداد ظرفیت آن را دارد که تنها در بخش ادبی محدود نماند و با نگاهی جامع‌تر، بخش‌های هنری و فرهنگی را نیز دربر بگیرد.

وی افزود: «در مسیر آفرینش» در گام نخست با تکیه بر خلاقیت در حوزه ادبی آغاز شده است، اما با یک چشم‌انداز منطقی می‌تواند در مراحل بعدی طرح‌های خلاقانه هنری و فرهنگی را نیز شامل شود تا به تدریج همه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون تحت تأثیر جریان خلاقیت قرار گیرند؛ در آن زمان می‌توان گفت که تمام مربیان و مراکز کانون از دریچه نوآوری در این رویداد مشارکت دارند و این خود اتفاقی جذاب و اثرگذار خواهد بود.

حاذق با اشاره به اهمیت حضور فعال مربیان بیان کرد: هنگامی می‌توان گفت گام نخست تحقق یافته که همه مربیان شاغل در مراکز، که در خط مقدم فعالیت‌های تربیتی با کودکان و نوجوانان کار می‌کنند، درگیر این رویداد شوند. این همراهی، زمینه‌ساز شکل‌گیری نگاه خلاقانه‌ای در تمامی سطوح کانون خواهد بود.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کشور در ادامه، پیوند این جشنواره با نظام آموزشی را ضروری دانست و گفت: وزارت آموزش‌وپرورش و معلمان مدارس ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه برای ارائه دروس هستند تا فرایند یاددهی و یادگیری را اثربخش‌تر کنند. به‌عنوان فردی که سابقه‌ی تدریس در مدارس را دارم، باور دارم معلمان می‌توانند از تجربه و رویکرد خلاقانه‌ی کانون بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم تعبیر تازه‌ای از کانون پرورش فکری ارائه کنیم، می‌توان گفت کانون، وجه هنری و خلاقانه‌ی وزارت آموزش‌وپرورش است. همان‌گونه که ادبیات، بعد هنری زبان است، کانون نیز بعد هنری و خلاق نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود. ازاین‌رو لازم است نقش ادبی، هنری و خلاقانه‌ی خود را در تعامل با آموزش‌وپرورش ایفا کنیم.

حاذق افزود: هیچ دریچه‌ای بهتر از جشنواره «در مسیر آفرینش» برای تحقق این هدف وجود ندارد، چرا که این رویداد می‌تواند پلی میان خلاقیت کانون و نیاز آموزشی مدارس ایجاد کند. کانون پرورش فکری با پشتوانه‌ی بیش از شصت سال تجربه در تربیت خلاق، با استفاده از ابزارهایی چون نقاشی، سفال، نمایش، سرود، شعر و داستان، توانسته مفاهیم تربیتی را به شیوه‌ای هنرمندانه به مخاطب منتقل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این زمینه به‌طور مستمر گسترش یابد، در آینده‌ای نزدیک می‌توان شاهد آن بود که نه تنها همه مربیان کانون، بلکه بخش بزرگی از معلمان و مدارس کشور نیز در رویداد «در مسیر آفرینش» مشارکت کنند و از ظرفیت‌های آن برای نوآفرینی در آموزش بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است؛ دومین جشنواره ملی «در مسیر آفرینش» هفته پایانی آبان‌ماه در سمنان برگزار می‌شود.