به گزارش کودک پرس ، مرور پیشینه ی برنامه های کتاب محور، هدف مند و خلاقانه ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با نگاهی عمق گرایانه، به جامعه و نیاز های نسل کودک و نوجوان پرداخته و درسایه ی فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی خلاق خود در کشف و پرورش استعداد های فکری و ذوقی آینده سازان کوشیده، بستری برای تصمیم گیری درست پدر ها و مادر ها درمسیر ترسیم افق هایی روشن فرزندان است.
فراهم سازی فرصت حضور کودک و نوجوان در مجموعه ای که همواره تلاش کرده با افزایش گستره ی فعالیت ها، هم افزایی و تعامل با خانواده و دیگر دستگاه های فعال در عرصه ی فرهنگ، عدالت محوری، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و با تکیه بر تعالیم انسان ساز اسلامی، به آموزش مهارت آموزی و توان مندسازی نسل کودک و نوجوان بپردازد، به یقین می تواند نوید بخش فردایی پایا و بالنده باشد.
درهمین حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با تکیه بر رسالت و در جهت تحقق اهداف عالیه ی خود به تدوین برنامه های تابستانه پرداخته و همراهی همیشگی کودکان، نوجوانان و خانواده ها را با بیش از 24 عنوان فعالیت خلاقانه و هدف مند مربیان در 13 مرکز فرهنگی هنری ثابت، 4 کتاب خانه سیار روستایی،2 کتاب خانه پستی و 4 مرکز فراگیر به نظاره نشسته است.
فعالیت های فرهنگی
مطالعه، روخوانی و بحث کتاب، آشنایی افزون تر با قرآن، احکام و حدیث، کاردستی، نمایش فیلم و اجرای نمایش خلاق برپایی اردو و کارگاه های علمی چون: نجوم، زیست شناسی، محاسبه ی ذهنی با چرتکه، رباتیک و…، و هم چنین معرفی وقایع و ایام، سرزمین و شخصیت از جمله فعالیت های مربیان مراکز فرهنگی در این بخش است.
در همین زمینه ارتقای سطح دانش و سیر مطالعاتی اعضا با اجرای فعالیت های پرنشاطی چون: بازی، سرگرمی های سازنده و مسابقه فراهم شده و برپایی کارگاه های نشریه نگاری، بحث آزاد و هم چنین نقد و بررسی کتاب نیز بستری مناسب برای جمع گرایی و امکانی برای بهره گیری کودکان و نوجوانان از خرد جمعی فراهم می کند.
هم چنین برپایی نشست های تربیتی و برگزاری همایش با حضور والدین زمینه ساز شکل گیری سه ضلع کانون، کودک و خانواده در این مجموعه ی فرهنگی است.
فعالیت های هنری
پرورش استعداد های ذوقی کودکان و نوجوانان و مهارت آموزی از جمله اهدافی است که در برگزاری کارگاه فعالیت های هنری مراکز کانون دنبال می شود و مربیان با برپایی کارگاه های آموزش نقاشی، سفال گری، خوش نویسی و ظریف بری با چوب، در همین مسیر حرکت می کنند.
در همین حال برپایی کارگاه های آموزش پویانمایی، گلدوزی، سرود، موسیقی از جمله این برنامه هاست که درپایان با برگزاری همایش های موسیقی، اجرای نمایش و… هنرنمایی اعضای این کارگاه ها و برپایی نمایشگاه دست آورد های کودکان و نوجوانان با هدایت مربیان همراه خواهد بود.
فعالیت های ادبی
برپایی کارگاه های شعر، قصه و داستان نویسی، آشنایی کودکان و نوجوانان با چهره های شاخص ادبی با نگاهی ویژه به ازجمله برنامه های » دوپنجره « ظرفیت های بومی محلی، توجه به زبان مادری و برگزاری نشست های ادبی همچون واحد آفرینش های ادبی است که با هدف تقویت ذوق ادبی، قوه ی تخیل و افزایش قابلیت های گفتاری و نوشتاری مخاطبان صورت می گیرد.
در این میان حرکت برای تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی نیز از جمله اولویت های مربیان این واحد است و در همین زمینه، جذب کودکان و نوجوانان و پایدارسازی مخاطبان روستایی و مناطق حاشیه شهری در دستور کار بخش مکاتبه ای این واحد قرارداشته دارد.
فعالیت های پژوهشی
به روز رسانی آگاهی ها، همراه شدن با فن آوری های روز و ایجاد زمینه های مناسب برای ارایه ی آموزش های دینی از اولویت های مربیان کانون در اجرای فعالیت های پژوهشی برای کودکان و نوجوانان است.
برهمین اساس مربیان مراکز فرهنگی هنری به منظور پرورش تفکر و روحیه پرسش گری ضمن تشویق کودکان و نوجوانان در این زمینه، نسبت به تشکیل نشست های پژوهشی و برگزاری کارگاه فعالیت های تحقیقی اقدام می کند.
بازدید های علمی، برپایی کارگاه های آموزشی میدانی و بررسی موضوع های مناسب پژوهشی بخشی از فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه است.
گفتنی است، برگزاری همایش ها، جشنواره ها و شرکت در مسابقه های استانی، ملی و بین المللی و هم چنین برپایی نمایشگاه دست آورد های فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی اعضا از دیگر فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمارمی رود.
منبع: برنا
ارسال دیدگاه