جولان «قمارخانه‌های آنلاین» در سایه غفلت مسئولان!

به گزارش کودک پرس ، در فضای مجازی اتفاقات زیادی می‌افتند و عموم مردم به‌عنوان بازیگر این اتفاقات در حالی در این فضا قرار می‌گیرند که کارگردان‌های دیگری بازی‌گردان این نمایش هستند.

این نمایش به‌خودی‌خود چیز بدی نیست بلکه زمانی مهم خواهد بود که صحنه‌ها و سناریوها و البته کارگردانی‌ها برخلاف آن چیزی باشد که باید باشد؛ در این نوشتار به یکی از این صحنه‌گردانی‌ها و نمایش‌های به‌شدت خطرناک می‌پردازیم.

در کانال‌های متعدد تلگرامی و در صفحات اینستاگرام در میان تبلیغات و لایک‌ها، موضوعی جلب توجه کرد؛ این موضوع، پیش‌بینی مسابقات ورزشی بود!

هر چند که پدیده پیش‌بینی مسابقات ورزشی جدید نیست اما سازوکار این پیش‌بینی‌ها در حالی جامعه ما را به‌سوی مسیر خطرناکی هدایت می‌کند که نتیجه آن از سیستم ربوی بانک‌ها کم‌تر نیست؛ یادمان باشد که سیستم مبتنی بر ربای بانک‌ها که امروز بر کشور سیطره یافته باعث تبعات غیرقابل‌محاسبه دنیوی و البته فرا دنیوی بسیاری شده که علی‌رغم اعتقاد قلبی و دینی مردم، روشنفکران غرب‌زده در داخل و خارج با آن مخالفت می‌کنند.

 

پدیده پیش‌بینی ورزشی که با رویکرد سبز و عمد‌تاً خنثی وارد می‌شود به‌تدریج جامعه ما خصوصا جوانان علاقه‌مند ورزش و فوتبال را به حدس و پیش‌بینی مسابقات ورزشی سوق می‌دهد.

پیش‌بینی ورزشی رویدادی است که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با انواع مسابقات پیامکی و با اهدای جوایز هنگفت، به آن دامان می‌زند؛ هر چند مسئولان امر، استدلال‌های خود را دارند اما باید گفت فارغ از مسائل فقهی این نکته ضروریست که متداول شدن بخشی از یک فرهنگ در رسانه رسمی کشور راه را باز می‌کند تا بخش‌های دیگر این فرهنگ نیز خودشان را نشان دهند.

هرچند پیش‌بینی مسابقات بدون پرداخت وجه و دریافت جایزه از یک نیکوکار یا پشتیبان مالی مشکلی ندارد اما این موضوع مطرح می‌‌شود که چرا با پرداخت مبلغی پول، شانس خود را در مسابقات افزایش ندهیم؟! این سؤال، نخستین قدم نسل جوان و البته لغزش برای ورود به عرصه پیش‌بینی بازی‌های ورزشی است تا بازی پیش‌بینی کنند و با برنده شدن در یک‌ شب میلیونر شوند!

 

با نگاهی دقیق‌تر به ماهیت این روش باید گفت سیستم پیش‌بینی بازی یک نوعی از قمار و شرط‌بندی است که اثرات خطرناک فردی و جمعی زیادی دارد.

به لحاظ شرعی، بازی با وسایلی غیر از ابزارهای مخصوص قمار اما همراه با شرط‌بندی و برد و باخت از اقسام قمار شناخته می‌شود و حکم شرعی همه مذاهب اسلامی و همه علما بر حرام بودن آن است؛ در نتیجه باید گفت همه آثار منفی قمار و شرط‌بندی متوجه فرد و جامعه می‌شود که از جمله این آثار باید به تفرقه و دشمنی، خشم و نفرت، جنگ و قتل، انحطاط اخلاقی، طلاق، اضطراب و نگرانی، خودکشی و هیجان‌های عصبی و ناراحتی‌های جسمی و روحی و نابودی زندگی در بعد فردی و اجتماعی اشاره کرد.

از سکانس موازی به اصل داستان برگردیم؛ پس از برخوردهایی که با شرط‌بندی ورزشی در سطح فیزیکی انجام شد، این شرط‌بندی همانند بسیاری دیگر از جرائم و گناهان وارد فضای مجازی شد و شبکه‌های اجتماعی ابزا خوبی برای ترغیب و تشویق جوانان به شرکت در شرط‌بندی شدند.

 

تبلیغات مختلف که با ظاهری زیبا، مژده میلیونر شدن را می‌دهند، جوانان را به کانال‌های تلگرامی می‌کشانند که در آن فرد با پرداخت مبالغی با هر عنوان از جمله حق عضویت، شارژ کیف پول الکترونیکی و … پول گرو می‌گذارند تا اگر نتیجه مورد پیش‌بینی آن‌ها رخ داد، جایزه‌ بگیرند! از نظر یک جوان و نوجوان با حداقل دانش دینی، این موضوع نه‌تنها اشکالی ندارد بلکه چیز خوبی نیز هست! چرا که می‌تواند با صرف مبلغی اندک، نیازهای مالی خود را در این شرایط پیچیده و سخت اقتصادی تأمین کند اما جوان ایرانی با این افکار، اسیر شرط‌بندی و قمار و البته پیامدهای بی‌شمار آن می‌شود.

علاوه بر پیش‌بینی‌های ورزشی، موضوعی که این مسئله را وخیم‌تر می‌کند، ختم شدن این تبلیغات به‌ظاهر ورزشی به کازینوها و قمارخانه‌های آنلاین است؛ شاید عده‌ای با پرچم ورزشی بودن نسبت به این امر بی‌تفاوت باشند اما باید گوشزد کرد در قمارخانه‌ای که پول برای پیش‌بینی ورزش شرط می‌بندند، پوکر و کارت و سایر اقلام و ابزار شرط‌بندی نیز وجود دارد؛ از این دیدگاه‌ باید گفت از نظر شرعی این تبلیغات حرام و ورود به این عرصه نیز حرام خواهد بود و نتایج مخرب آن در سطح فردی و البته جمعی در جامعه گسترش خواهد یافت.

 

در اینجا وقتی به اثر جمعی چنین رویدادی اشاره می‌کنیم باید به تأثیر مال حرام و لقمه حرام و گسترش بی‌دینی در کنار سیل عظیم گناهان جمعی نظیر ربا، ترک امربه‌معروف و نهی از منکر، فساد و فحشا، برخی مسئولان فاسد، دست‌اندازی به بیت‌المال و حقوق نجومی و تضعیف حقوق مظلوم و … را نیز اشاره‌ کنیم.

با این اوصاف، یک شرط‌بندی ساده یک مسابقه فوتبال یا تنیس یا کریکت یا هندبال و … ساده جلوه نخواهد کرد؛ در کنار مسائل فقهی و شرعی قمارخانه‌ها آنلاین و شرط‌بندی ورزشی باید به تأثیرات دنیوی این مسئله نیز اشاره کرد.

حجم پول‌هایی که از کشور خارج می‌شود و در غرب برای ترویج فرهنگ ضد اسلامی و علیه کشورمان هزینه می‌شود، نگران‌کننده است؛ میزان گرایش‌های جوانان به کسب پول‌های هنگفت نه‌تنها در اغلب موارد ورشکستگی و نابودی را برای خانواده‌ها رقم می‌زند، بدهی‌های سنگینی را بر خانواده‌ها و افراد کم‌بضاعت تحمیل می‌کند. طلاق، قتل، خودکشی، بیماری‌های روانی و جسمی و از هم پاشیدن بنیان خانواده تنها چند مورد از اثرات شرط‌بندی‌های ورزشی هست.

 

فرهنگ کار و تلاش و تولید نیز به‌عنوان قربانی بعدی این پدیده است آن هم در شرایطی که کشور بیش‌ از پیش به اشتغال و کارآفرینی و تولید نیاز دارد البته رشد اینگونه شرط‌بندی‌ها در استان‌های مختلف کشور نیز نگران‌کننده است چرا که تعدا زیادی از جوانان، بی‌کار و تشنه‌ی پول‌های کلان و بادآورده هستند و بضاعت کم و بنیه دینی ضعیف نیز به تشدید این امر کمک می‌کند.

اما چاره این مسئله چیست؟ آگاهی‌بخشی به مردم و تبیین جامع مسئله قمار و شرط‌بندی خصوصی با ابزارهای جدید از سرفصل‌های اساسی مبارزه با قمار و البته پیش‌بینی‌های ورزشی است.

در این مورد هر چند وظیفه اصلی بر عهده دستگاه‌ها فرهنگی و تبلیغی است اما با قطع امید از همه آن‌ها باید خود مردم را تنها نجات‌دهنده مردم بدانیم؛ بر همین اساس فعالیت‌های مردم و تشکل‌های مردمی می‌تواند بار اصلی را به دوش بکشد؛ در کنار مردم اما وظایف دستگاه‌ها نباید فراموش شود، دستگاه‌ها باید با سرمایه‌گذاری مناسب با قمار شرط‌بندی خصوصی از نوع جدید به مبارزه بپردازند.

 

ابزارهای قهری نظیر برخورد با ادمین‌های متخلف و نیز مسدودسازی قمارخانه‌های آنلاین از جمله مواردی است که باید توسط دولت و دستگاهی نظارتی و قهری نظیر پلیس فتا، قوه قضائیه و مرکز ساماندهی اجرا شود.

تبیین صحیح و اصولی این موضوع در منابر و خطبه‌های واعظان و روحانیون به‌نام نیز می‌تواند از دیگر راهکارها باشد که منجر به ورود نیروهای متدین و انقلابی به این کارزار خواهد شد؛ در پایان باید ضمن تأکید مجدد بر حرمت و اثرات سوء شرط‌بندی به شیوه جدید با ابزارهای نوین به نقش اساسی مردم اشاره‌ داشت و از آحاد ملت برای مبارزه با این امر شوم، کمک طلب کرد.