جلالی: شعر موفق باید کودک و جامعه را با واقعیت پیوند دهد

مریم جلالی در کارگاه شعر کودک گفت: اگر شعر بتواند پل پیوند با واقعیت را بین کودک و جامعه ایجاد کند کار موفقی است.

به گزارش کودک پرس ،کارگاه شعر کودک با حضور مریم اسلامی شاعر کودک و نوجوان، مریم جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید­ بهشتی، پورخالقی و ابراهیمی از استادان دانشگاه، عصر یکشنبه دهم اسفند ماه ۱۳۹۹ در درگاه مجازی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی(امجد) برگزار شد. برخی از نویسندگان، مترجمان، دانشجویان رشته­ ادبیات کودک و نوجوان و علاقه‌مندان به حوزه شعر کودک از شرکت‌کنندگان این کارگاه بودند.

مریم اسلامی در این نشست به روند شکل­‌گیری شعر کودک و اهمیت شناخت مخاطب به لحاظ روحی و روانی، رشد و درک سنی اشاره کرد.

در ادامه مریم جلالی پس از بیان مقدمه‌­ای بر ضرورت شعر کودک، به توضیح شعر کودک پرداخت و ملاک‌های شعر کودک (۹-۷ سال) را عنوان کرد و به نیازهای این گروه سنی (شامل علاقه‌­مندی به گردآوری و تصاحب هر چیزی که بدان علاقه دارند، درک خوبی و بدی اما ارجحیت خواسته خود، صرفاً شنیدن و عمل نکردن، توانایی قیاس کردن، طبقه بندی موضوعات، نا­­ شکیبایی و …) اشاره کرد.

جلالی سه شعر از مجموعه­ «دامادی آقا کلاغه» را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و نقاط ضعف و قوت کار را با توجه به در نظر گرفتن نیاز مخاطب بیان کرد.

به گفته­ وی اگر شعر بتواند پل پیوند با واقعیت را بین کودک و جامعه ایجاد کند کار موفقی است و شعرهای مریم اسلامی از این حیث موفق عمل کرده است.

جلالی در ادامه بر ضرورت برپایی چنین کارگاه‌هایی جهت ترغیب دوستان به انتخاب و شناخت شعر خوب تأکید کرد.

کارگاه در بخش پایانی به پرسش و پاسخ حاضرین اختصاص یافت و رأس ساعت مقرر به پایان رسید.