جشن30 کودک دچار اختلال شنوائی مازندران برای ورود به مدارس عادی

30 کودک دچار اختلالات شنوایی مازندران پس از پشت سر گذاشتن یک دوره توانمندسازی زیر نظر بهزیستی ، مجوز ورود به مدارس عادی را در سال تحصیلی جدید اخذ کردند .

به گزارش کودک پرس ،جشن توانمندی این کودکان برای تحصیل در مدارس عادی روز چهارشنبه با حضور خانواده های آنان و جمعی از مسئولان بهزیستی و آموزش و پرورش مازندران در ساری برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی مازندران در این آئین از اختلالات شنوائی به عنوان ‘ سخت ترین و مهم ترین ‘ معلولیت نام برد و گفت که این اختلال سبب می شود تا فرد نتوان ارتباط موثر با افراد جامعه برقرار کرده و منزوی می شود.
سعید آرام افزود : پس از توانبخشی و ورود فرد دچار اختلال توانمند شده به جامعه ، اجتماع باید نقش خود را در برخورد مناسب به عنوان شهروند و ایجاد فرصت های برابر برای آنان ایفا و از هرگونه نگاه تحقیرآمیز به این افراد پرهیز کند تا فرد به زندگی عادی بازگردد.
وی از توانمندسازی کودکان دچار اختلال شنوائی به عنوان یک فرایند نام برد و توضیح داد : این فرایند شامل شناسایی و تشخیص اختلال از طریق غربالگری ، تجویز سمعک ، مداخلات پزشکی و کاشت حلزون و سپس ورود به مراکز آموزشی است .
مدیرکل بهزیستی مازندران دوره زمانی مورد نیاز برای طی این فرایند را 3 تا 4 سال اعلام کرد و گفت که کودکان دچار اختلال شنوائی این فرایند را پیش از قرار گرفتن در سن تحصیل طی می کنند و سپس وارد مدرسه عادی و اجتماع می شوند.
** 6 ماهگی دوران طلائی تشخیص اختلال شنوائی
آرام گفت که هم اکنون 2 مرکز آموزشی برای توانمندسازی کودکان دچار اختلالات شنوایی در مازندران زیر نظر بهزیستی فعال است که هر یک 90 کودک را تحت آموزش تکلم و ارتباط گیری عادی با اجتماع دارند.
وی افزود که سالانه 25 تا 30 کودک از این مراکز فارغ التحصیل شده و به اجتماع عادی باز می گرند.
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین گفت که پارسال 37 هزار نوزاد تازه متولد شده در این استان مورد ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد 66 نوزاد دارای اختلال تشخیص داده شده اند.
بر اساس آمارهای رسمی ، از هر یکهزار کودک در کشور 2 تا 3 کودک دچار اختلال شنوایی هستند.
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت که اختلالات شنوایی اگر قبل از 6 ماهگی تشخیص داده شده و قبل از یک سالگی مداخلات طبی صورت گیرد تا حد زیادی از اختلالات بعدی شامل اختلالات گفتاری و یادگیری و نهایتا مشکل در آموزش پیشگیری می شود.
وی یکی از رویکردهای این اداره کل در چندسال اخیر را انجام غربالگری و پیشگیری از معلولیت ها از جمله در بخش شنوایی عنوان کرد و افزود : مداخلات توانبخشی در درازمدت، باعث شد کودکان توانمندشده در حال حاضر قادر به برقراری ارتباط اجتماعی باشند و از مهرماه وارد مدارس عادی شوند.
وی کاشت حلزون را یکی از اقدامات موثر در جهت توانمندسازی کودکان دچار اختلالات شنوایی برشمرد و گفت: از ابتدای رواج این شیوه، کاشت حلزون در 250 کودک در مازندران صورت گرفته که از این تعداد کاشت حلزون 45 کودک در سال گذشته بوده است.
** مشاوره ژنتیک برای پیشگیری
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین گفت که بیش از 50 درصد اختلالات شنوایی نوزادان در بدو تولد با مشاوره ژنتیک قابل پیشگیری است و براین اساس و اهمیت موضوع مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان از اواخر سال 94 در 22 شهرستان مازندران دایر شد.
وی ، اختلالات عفونت های گوش میانی را موجب اختلالات خفیف در شنوایی دانست و افزود : علاوه بر غربالگری نوزادان، ارزیابی و تشخیص عفونت های گوش میانی در دوران پیش دبستان اقدام جدید بهزیستی در سال جاری است.
آرام گفت که طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 سال و انجام اقدامات توانبخشی در مهدهای کودک استان نیز از امسال آغاز خواهد شد.
به گفته مدیرکل بهزیستی مازندران پنجهزار و 800 کودک ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش این اداره کل قرار دارند و 2 مرکز توانبخشی و آموزش در این زمینه فعال هستند.

 

منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی