جای خالی خطبه ها و حکمت های نهج البلاغه در کتاب های درسی

به گزارش کودک پرس ، خانم احمدوند آموزگار پایه دوم ابتدایی از شهرستان ملایر یکی از متسابقین فرهنگی در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پروش اظهار کرد: در این دور از مسابقات در رشته نهج البلاغه شرکت کرده ام.
وی با بیان اینکه سطح شرکت کنندگان در مسابقه و هیئت داوری بسیار خوب است افزود: رشته نهج‌البلاغه در دو بخش کتبی و خطبه‌خوانی با محوریت ارائه مقاله در حال برگزاری است که آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با قرآن و سخنان ارزشمند حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌تواند مهمترین هدف برگزاری این مسابقات باشد.
احمدوند اضافه کرد: امسال اولین دوره‌ای است که افتخار حضور در مرحله استانی مسابقات در رشته نهج‌البلاغه را دارم، کسب رتبه‌های برتر در رشته احکام در مسابقات قرآنی ویژه فرهنگیان از دیگر افتخاراتم در زمینه قرآن است.
این معلم قرآنی با بیان اینکه نهج‌البلاغه به عنوان عالی‌ترین منبع اطلاعات برای اهل شیعه و ماندگارترین سند امامت و ولایت است گفت: پس از قرآن، نهج‌البلاغه تنها کتابی است که می‌توان عبودیت، اخلاص و بندگی، آموزه‌های انسانی و مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را از آن فرا گرفت.

صدا وسیما و آموزش و پرورش توجه جدی به نهج‌البلاغه داشته باشند
وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه در جامعه مهجور است ادامه داد: متأسفانه حضور نهج‌البلاغه در زندگی و جامعه کنونی کشور بسیار کمرنگ است، ما هیچ گاه در سطح شهر شاهد پوستر، بنر و یا هر آنچه که ما را از سخنان ارزشمند حضرت علی(ع) آگاه کند نیستیم.
احمدوند گفت: همایش، برنامه و کنگره‌ای که بتواند در القای اثرات نهج‌البلاغه و سخنان ارزشمند امیرالمومنین حضرت علی(ع) به آحاد مردم به ویژه به دانش آموزان و فرهنگیان موثر واقع شود در کشور اجرایی نمی‌شود.
این فرهنگی قرآنی عنوان کرد: آشنایی دانش آموزان آن هم تعداد اندکی ازآنها با نهج‌البلاغه از طریق قرار گیری در بطن چنین مسابقاتی است در غیر این صورت می‌توان گفت که اطلاعات بسیاری از آنها نسبت به این کتاب ارزشمند صفر است.

سخنان حضرت علی(ع) در کتاب‌های درسی گنجانده شود
وی اظهار کرد: بهتر است که برخی حکمت‌ها، خطبه‌ها و نامه‌های این امام همام در کتاب‌های درسی گنجانده شود، صدا و سیما نیز به این مهم توجه ویژه داشته باشد و با تولید انیمیشن و پویانمایی‌هایی با مضمون کلمات قصار حضرت علی(ع) گامی مهم در معرفی این کتاب به نوجوانان و جوانان داشته باشد.
احمدوند با بیان اینکه جا برای صحبت از حضرت علی(ع) بسیار است ابراز کرد: بسیاری از دانشمندان و فلاسفه کشور‌های خارج اعم از مسیحی و سنی و … بیشتر از ما ایرانیان نسبت به امام علی(ع) و سخنان والای ایشان آگاهی دارند که این ضعف به دلیل فرهنگ نادرست و کم توجهی به نهج‌البلاغه است.
این فعال قرآنی با بیان اینکه کمرنگ بودن مسابقات مهمترین ایراد وارد به آموزش و پرورش در حوزه قرآن است افزود: باید محتوا و منابع مسابقات در حد افراد شرکت کننده باشد، حدود سه سالی است که محتوای مسابقه در این رشته تغییری نداشته که این خود عاملی برای سکون و رکود فرد شرکت کننده است.
وی ادامه داد: جزوه تهیه شده در خصوص زندگانی حضرت علی(ع) به عنوان منبع آزمون در بخش فرهنگیان و ارائه بخشی از فراز‌های نهج‌البلاغه ویژه دانش آموزان انتخاب شده است چه خوب است که جای این دو تغییر یافته و یا هر دو مشترک برای شرکت کنندگان باشد.

نیاز امروز جامعه به داستان‌ها و حکمت‌های امام علی(ع) از نیاز‌های اساسی است
احمدوند با بیان اینکه معاد موضوع انتخابی‌ام برای این دور از مسابقات است اظهار کرد: متأسفانه در عصر حاضر توجه به مرگ و معاد در میان مردم کم رنگ شده و در حال فراموشی است، دشمن نیز از این فرصت بهره جسته و به دنبال دل مشغولی مردم به دنیا و زیبایی‌های زودگذر آن است در این بین انتخاب موضوع معاد می‌تواند تلنگری به برخی از بندگان آگاه و هوشیار خداوند باشد.
وی با بیان اینکه فراز‌ها و سخنان ارزشمند حضرت علی(ع) با زبانی ساده و زیبا در کتاب‌های درسی گنجانده شود گفت: نیاز امروز جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان نسبت به داستان‌ها، خطبه‌ها و حکمت‌های امام علی(ع)، از نیاز‌های اساسی است، دانش آموزان هنگام آشنایی با امام و مولای خود و پهلوانی و رشادت‌های ایشان دیگر به دنبال شخصیت‌های کارتونی وارده از غرب همچون بنتن و مرد عنکبوتی و … نخواهند بود.
این معلم قرآنی با اشاره به اینکه تمام فراز‌ها و سخنان حضرت علی(ع) زیباست عنوان کرد: «آیا آزاد مردی نیست که این لقمه جویده حرام دنیا را به اهلش واگذارد؟ همانا بهایی برای جان شما جز بهشت نیست، پس به کمتر از آن خود را نفروشید»؛ حکمتی زیبا از امام علی(ع) است.