به گزارش کودک پرس ، عاطفه غفاریان طراحی لباس کودک و نوجوان در گفتگو با ستاد خبری دومین جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان با بیان این مطلب افزود: هنوز طراحان گمنامی از شهرستان های سراسر ایران هستند که ایده های خلاقی برای طراحی لباس کودک دارند اما مکانی برای عرضه، معرفی و شناساندن ایده های خلاقانه خود پیدانمی کنند. ایده های خلاق در حوزه طراحی لباس کودک منجر به کارآفرینی و تولید انبوه پوشاک کودکان در سطح ملی و چه بسا در سطح خارجی می شود.
وی با بیان اینکه نباید از تبلیغات به عنوان بازوی قوی در امر معرفی طراحان گمنام لباس کودک غافل شد، گفت: اگر تبلیغات جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان گسترده تر شود به طوری که علاوه بر تبلیغ در رسانه های مجازی و مکتوب، بتوان جزییات فراخوان ، اهداف و کلیات شرکت در جشنواره را از طریق رسانه ملی تبلیغ کرد، می توان طراحان گمنامی که دارای طرح های جالب و خلاق هستند را جذب جشنواره کرد و استعداد های درخشان را شناسایی کرد، این امر منجر به کارآفرینی و حمایت از کالای ایرانی با کیفیت خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: برگزاری هرسال جشنواره کودک به تخصصی شدن این حوزه در بین طراحان و تولید کنندگان کمک شایانی می کند. به خاطر دارم اولین دوره جشنواره کودک که برگزار شد با اینکه نخستین دوره برگزاری آن بود اما برگزاری مسابقه « از ایده تا اجرا» توانست طراحان خلاق را شناسایی کند و از این جهت به نظر من در نخستین سال برگزاری، یک جشنواره تمام و کمال بود، بخصوص حمایت هایی که از طراحان شهرستانی در دوره اول شد عزم و اراده جدی مسولان انجمن طراحان لباس و پارچه ایران را در حمایت از طراحان جدیدی که حتی از شهرستان های مختلف کشور آمده بودند، نشان داد.
برگزیده مسابقه زنده طراحی لباس کودکان و نوجوانان نخستین دوره جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان اظهار کرد: طراحان باید برای شرکت در جشنواره های ملی، طرح هایی را ارایه دهند که خاص و برگرفته از خلاقیت و ایده های نو از المان های ایرانی ، تاریخی واسلامی باشد و از ارایه کارهای سطحی و ابتدایی، بپرهیزند.
وی اظهار داشت: مسولان نخستین جشنواره طراحی لباس کودک بخش جذابی را ترتیب داده بودند تا تولید کنندگان طرح های فاخر طراحان لباس کودک را مشاهده کنند و برای تولید انبوه انتخاب نمایند این کار بسیار جدیدی بود که امیدوارم در جشنواره های سال های بعد نیز تکرار شود. اگر تعامل طراحان و تولید کنندگان در این بخش به صورت مفصل تر برگزار شود می تواند گامی روبه جلو برای رشد و شکوفایی طراحان خوش ذوق کشورمان باشد.
غفاری ادامه داد: نکته مهمی که باید متذکر شوم این است که انجمن طراحان لباس و پارچه ایران و کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور باید از طراحان و تولید کنندگان حمایت مادی و معنوی کنند طراحانی هستند با وجودی که شناسه شیما گرفته اند اما برای بستن قرار داد و حق کپی رایت تعامل با تولید کنندگان بامشکلاتی مواجه می شوند.
وی بیان داشت: جشنواره لباس کودک مکانی برای تعامل طراحان و تولیدکنندگان است که منجر به فروش انبوه و حمایت از کالای ایرانی باکیفیت می شود بازهم تاکید می کنم اگر اطلاع رسانی قوی صورت گیرد تاهمه طراحان بتوانند درجشنواره شرکت کنند سطح کیفی جشنواره بالا می رود در نهایت این تولید کنندگان هستند که از طراحان حمایت خواهند کرد همین امر باعث افزایش سطح کیفی کار طراحان خواهد شد و حمایت از کالای ایرانی نیز تحقق خواهد یافت.
این طراح لباس کودک در پایان به اشاره به قیمت بالای لباس کودک دربازار داخلی گفت: خانواده هایی که یک یا دو کودک دارند وقتی برای خرید به بازار می روند قدرت خرید لباس کودک ندارند زیرا با افزایش دلار قیمت لباس های کودکان افزایش یافته است.یک ضعف عمده که درحوزه طراحی لباس کودک داریم این است که بیش از نیمی از فروش لباس های کودکان در سطح بازار خارجی و با برندهای طراحان و تولید کنندگان خارجی عرضه می شود.جشنواره کودک فرصت خوبی است برای تعامل تولید کنندگان و طراحان است.ازآنجا که که مواد مصرفی تولید پارچه وارداتی است. اما اگر هزینه طراحی لباس کودک و دوخت آن در داخل کشور انجام شود مبتواند هزینه تمام شده کار را پایین بیاورد و در نهایت تولید داخلی حمایت می شود.
منبع: بولتن نیوز
ارسال دیدگاه