به گزارش کودک پرس مطالعه اخیر انجام شده بر روی بیش از ۲۰۰ کودک ساکن اسکاتلند نشان می دهد، نوزادان در سنین ۶ تا ۸ ماهگی به هنگام تماشای تصاویر تلویزیون همان عکس العملی را از خود نشان می دهند که افراد دائم الخمر با دیدن تصاویر مشروبات الکلی بروز می دهند.
نتایج جدید درحالی به دست آمده است که تحقیقات قبلی نشان داده بود، افراد از بدو تولد به طور طبیعی پیش از هر چیز به چهره افراد نگاه می کنند. زمانی که یک کامپیوتر تصویری از چهره یک انسان را نمایش می دهد و از طرفی دیگر دستگاه تلویزیون مقابل کودکان روشن است، بسیاری از کودکان در وهله اول به دیدن صفحه تلویزیون تمایل نشان می دهند.
در آزمایشاتی که پیش از این بر روی افراد انجام شده بود، وقتی محققان تصاویری از صورت انسان ها به همراه عکس هایی از کوه،درخت، غذا، آلات موسیقی و… را در مقابل دیدگان آزمایش شوندگان قرار می دادند، متوجه می شدند که این افراد در وهله اول روی عکسهای صورت متمرکز می شوند.
اما نتایج به دست آمده در تحقیقات اخیر که نتایجی بسیار متفاوت از آنچه تاکنون ثبت شده بود را اعلام می کرد دانشمندان را شگفت زده کرد. شاید این نکته که تلویزیون می تواند با چهره افراد برای جلب توجه کودکان رقابت کند، چندان هم عجیب نباشد. شما باید نسبت به این مساله نگران باشید، چرا که در روابط گروهی آموخته ایم که چگونه با افراد معاشرت کنیم و چگونه از نگاه کردن به چهره های افراد از درون آنان آگاه شویم. اما اگر تنها به نگاه کردن به جعبه ای بسنده کنید، چیزی دستگیرتان نخواهد شد.
نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما که از تماشای ۴ ساعت و ۱۶ دقیقه تلویزیون توسط کودکان در شبانه روز خبر می دهد نیز بر علاقه کودکان به این رسانه مهر تایید می زند. این در حالی است که همواره نسبت به اثرات مخرب روحی و جسمی تماشای بیش از حد تلویزیون در بین کودکان از سوی کارشناسان هشدار داده شده است.
منبع: بیتوته
ارسال دیدگاه