به روز شویم و چراغ سینمای کودک را خاموش نکنیم!

به گزارش کودک پرس، علیرضا رئیسیان کارگردان سینما، در گفتگویی در خصوص اهمیت و ضرورت برگزاری جشنواره کودک و نوجوان اظهار داشت: به نظر می‌رسد که با توجه به میزان تولیدات سینمای کودک و تاثیرگذاری اندک جشنواره کودک و نوجوان بر وضعیت ژانر سینمایی کودک، با برگزاری این جشنواره به صورت دو سالانه به نتایج بهتری خواهیم رسید.

وی افزود: امروزه بخش زیادی از اعتبار مالی سینمای کودک به تولید کارهای عبوس و جدی اختصاص یافته و فکر می‌کنم، با حمایت برنامه‌ریزی شده از تولیداتی که برمبنای نمونه‌های فانتزی موجود در ادبیات کلاسیک کشورمان شکل می‌گیرند؛ می‌توانیم فرهنگ اصیل و کهن خود را به روز کنیم.

این کارگردان سینما با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان در یک دوره خاص پیشروی بخش بین المللی سینمای ما بوده، گفت: البته سینمای کودک امروز مطلقا آن خاصیت را ندارد و به تبع آن تاثیر چندانی در حوزه بین الملل نمی‌گذارد. بنابراین باید روی بخش داخلی این سینما تمرکز کنیم و از تکرار اشتباه جداسازی بخش بین المللی و داخلی جشنواره اجتناب کنیم.

رئیسیان با انتقاد از پافشاری برخی از کارگردانان برای تولید آثار سینمایی با استفاده از روش‌های قدیمی و سودجویی برخی از مدیران فرهنگی از این شیوه تولید فیلم، تصریح کرد: تولید فیلم‌های سینمای کودک با استفاده از روش‌های قدیمی کار عبثی است و چراغ سینمای کودک را بیش از پیش خاموش می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بالا بردن ظرفیت آموزش در مدارس را تقویت‌کننده نواختن زنگ‌هایی چون زنگ سینما دانست و اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش که تا15سال گذشته تا اندازه‌ای از سینمای کودک حمایت می‌کرد، امروزه کودکان را سالی یک بار هم به سینما نمی‌برد و به نظر می‌رسد که با امضای تفاهم نامه می‌توان کاری کرد که مدارس دانش آموزان را دوماه یک بار به سینما ببرند. این امر کمک شایانی به تقویت سینمای کودک خواهد کرد.

این کارگردان سینما افزود: امروزه برخی از افراد می‌گویند کودکان باید با خانواده ها به سینما بروند. تولید آثار جذاب بخشی از سینمای کودک به حساب می‌آید. در این میان ما می‌توانیم با تغییر الگوی تولید فیلم های کودک و حمایت وزارت آموزش و پرورش، وضعیت بهتری را برای سینمای کودک و نوجوان رقم بزنیم.

رئیسیان گفت: دولت و شهرداری باید برای تقویت بخش انیمیشن سینمای کودک به جای حمایت از تولید فیلم های بدون محتوا، در زیرساخت ها سرمایه گذاری کنند و تا حدودی به دگرگونی تولیدات انیمیشنی فکر کنند.

وی با تاکید بر لزوم فعال شدن کشورمان در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تولید انیمیشن، تصریح کرد: هم اکنون تا اندازه زیادی بر روی تولیدات سفارشی کار می‌کنیم و توجه کمتری به بخش سرگرمی کارهای انیمیشنی داریم.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: ما در تولیدات انیمیشن به راحتی می‌توانیم به سمت تولید کارهای سه بعدی برویم اما من هم اکنون ایده و برنامه تازه ای نمی‌بینم. فکر می‌کنم که به تولید کارهای تکراری می‌پردازیم.