بسته پرورشی «ایرانمون»؛ پیوند آموزش، هویت ملی و روحیه دفاع از وطن

علی فرهادی، در گفت‌وگو با پانا درباره بسته محتوایی «ایرانمون» تولیدشده توسط معاونت پرورشی، با تأکید بر اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با هویت ملی و ایرانی ـ اسلامی گفت: «همین مسئله بسته ایرانمون نشان می‌دهد که چقدر مهم است تا دانش‌‌آموزان نسبت به ایران، تاریخِ آن و اتفاقاتی که در گذشته برای این کشور رخ داده، آگاهی داشته باشند.»

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر اهمیت توجه به هویت ایرانی اسلامی در دانش‌آموزان گفت: «توجه به هویت ایران و هویت ایرانی ـ اسلامی دانش‌آموزان موضوع بسیار مهمی است و در بسته ایرانمون به آن پرداخته شده است.»

آثار و ابعاد مهم بسته ایرانمون معاونت پرورشی

فرهادی با اشاره به زحمات انجام‌شده در تولید این بسته افزود: «من این بسته را دیدم و واقعاً مشخص بود که معاونت پرورشی زحمت زیادی برای آن کشیده‌اند. هم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی و هم حوزه معاونت پرورشی تلاش کرده‌اند که به‌ویژه در موضوع جنگ دوازده‌روزه، تولید محتوای مناسب و قابل استفاده‌ای داشته باشند.»

وی  با تشریح ابعاد مختلف اثرگذاری این بسته محتوایی ادامه داد: «این تولید محتوا چند بُعد و اثر مهم دارد. بخش اول آن، ایجاد انگیزه دفاع از وطن است؛ یادآوری حفظ وطن، یادآوری دفاع جانانه و ایستادگی تا پای جان برای ایران. در کنار این موضوع، ارتقاء سطح هویت ملی و همچنین هویت دینی دانش‌آموزان  نیز از آثار مهم این بسته است.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «امروز در بستر فناوری این امکان را داریم که فایل این بسته در اختیار همه مدارس کشور قرار بگیرد. یکی از بهترین بسترها هم در این زمینه، شبکه شاد است که می‌تواند از طریق آن، این محتوا به‌صورت گسترده در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.»

فرهادی با اشاره به کیفیت محتوایی بسته «ایرانمون» اظهار کرد: «امیدوارم چنین کارهایی به شکل پیوسته و مستمر ادامه داشته باشد، این نوع تولید محتوا باید همیشه و به‌صورت دائمی در نظام آموزشی ما جریان داشته باشد.»

نقش پررنگ معاونین پرورشی در تبیین بسته ایرانمون

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش معلمان و نیروی انسانی مدارس در بهره‌برداری از این بسته گفت: «نقش معلمان در این بحث بسیار پررنگ است. قطعاً دوستان ما در معاونت پرورشی به این موضوع فکر کرده‌اند و برای آموزش همکاران برنامه‌ریزی کرده‌اند تا بدانند چگونه از این بسته استفاده کنند. در نهایت، کسانی که این مفاهیم را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنند یا مربیان پرورشی یا معلمان هستند.»

فرهادی تأکید کرد: «معاونت پرورشی تمهیدات لازم را برای استفاده درست از این بسته اندیشیده است. اگر این مسیر به‌صورت مستمر ادامه پیدا کند، می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقویت هویت ملی، دینی و روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان ایفا کند.»