باید با تجربهها وارد عرصه نمایش کودک شوند
به گزارش کودک پرس نمایش عروسکی«کوزه عسل نیست» به کارگردانی عادل بزدوده چهارشنبه سوم شهریور ماه در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک در میان استقبال کودکان و نوجوانان و خانواده هایشان در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شد. این نمایش که پیش از این در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا و به دلیل استقبال به این جشنواره آمده است از دو تکنیک عروسک میله ای و سایه بهره می برد.
عادل بزدوده که ید طولایی در نویسندگی و کارگردانی و ساخت عروسک دارد در حاشیه اجرای نمایشش گفت: دوست داشتم دنبال موضوعاتی بگردم که فقط مربوط به بچه ها نباشد و کسانی که دور و اطراف بچه ها زندگی می کنند هم از این نمایش بهره بگیرند. این نمایش درباره محبت بیش از حد است که به نظرم افراد را دچار عارضه می کند. خرسی که در جنگل نمایش من زندگی می کند زیادی مهربان است و همه فضا و مجموعه اطرافش را تحت تاثیر قرار می دهد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: به نظرم ما مفاهیم زیادی را باید به بچه ها منتقل کنیم و یکی از آنها این است که مراقب و نگران دیگران بودن خوب است اما تعادل از همه چیز مهم تراست. به نظرم در این نمایش والدین هم از داستان بهره مند می شوند و اتفاقا خانواده ها بعد از اجرا به من می گفتند ممنون که به ما گوشزد کردید که زیاد در کار بچه ها دخالت نکنیم.
وی درباره حال و هوای این روزهای نمایش های کودکان و نوجوان بیان کرد: بحث اصلی شناخت و مطالعه نمایشنامه نویس های کودک و نوجوان ماست. ما متاسفانه بحث روانشناسی کودک و نوجوان را به فراموشی سپرده ایم و چالش بزرگی در این عرصه داریم. درست است که جوان های عرصه نمایش هم باید وارد کار برای کودک و نوجوان بشوند اما باید به این فکر کنیم با چه تجربه ای وارد این عرصه می شویم. چالش بزرگ امروزه ما حضور افراد بی تجربه در این عرصه است. نمی شود جلوی کار کردن این افراد را گرفت ولی باید بدانیم برای کودک و نوجوان کار کردن به شدت تخصصی است و باید فردی که در این عرصه کار می کند تحصیلات و تجربه بالایی داشته باشد. درست مثل این که پزشک عمومی نباید به اتاق جراحی برود.
بزدوده ادامه داد: فردی که وارد حوزه کودک می شود باید شناخت تئاتر را به حد اعلا رسانده باشد و بعد وارد این شاخه تخصصی شود. کودک بر عکس آنچه ما می پنداریم سخت باور است. ضمن اینکه کار با آنها علاوه بر تبحر حوصله هم می خواهد. بدون مطالعه کار کردن در این حوزه شرایط را روز به روز بد و بدتر می کند.
این هنرمند با تجربه در پاسخ به اینکه کودکان و نوجوانان این نسل نسبت به نسل سه دهه قبل که او برایشان کار می کرده چه تفاوت هایی کرده اند، بیان کرد: نسل امروز همه چیز را در سرعت می بیند. چهار دهه قبل به شدت امروز وسایل ارتباط جمعی نبود، یک استودیوی رادیویی بود و دو شبکه تلویزیونی ولی الان انبوهی از شبکه های رادیویی و تلویزیونی به اضافه فضای مجازی داریم. همچنین ما بازی های عجیب و غریبی رو به رو هستیم که باعث می شود مدام به خودمان یادآوری کنیم در انبوه اینهمه کالاهای فرهنگی در مدیاهای مختلف ما چه می کنیم. گاهی ما مطابق روز نیستیم و نمی دانیم تحول عظیمی رخ داده و به کودکان امروز باید در زمان فشرده مطلب زیادی ارائه کرد.
بزدوده ادامه داد: البته هنوز هم نقل و قصه های مادربزرگ ها جذاب است و نباید فراموش شود اما این قصه ها باید با ساختار امروزی پردازش شوند. فکر می کنم ما کتب و قصه های کهن ارزشمندی داریم که قابلیت این را دارند که با امکانات روز به شکل جذابی به مخاطب ارائه شوند.
وی در پایان درباره جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک گفت: جشنوارهها همیشه خوب هستند و هیچ جشنواره ای نیست که بار منفی داشته باشد. نزدیک کردن آدمها به یکدیگر کمترین کاری است که جشنواره عروسکی می کند و یک بار فرهنگی را هم به دوش می کشد اما بحث اصلی اتفاقی است که بعد از جشنوراه رخ می دهد. باید به گروه هایی که برای دو اجرا در جشنواره آماده می شوند اجازه داد در جاهایی به جز تهران آثارشان را به نمایش بگذارند. ما یک سپاه قوی فرهنگی داریم ولی ابزار و سالن نداریم.
منبع: مهر
ارسال دیدگاه