از محتوای کودک موجود در فضای مجازی استفاده درست نمیشود
کارشناسان حاضر در ششمین جلسه نقد و اندیشه با موضوع «کودکان در فضای مجازی»، مهارتآموزی والدین به کودکان و رفع مشکلات سرمایهگذاری در حوزه تولید محتوای کودک و نوجوان را مورد بحث قرار دادند و بر تلاش برای ساخت محتوای مناسب توسط مسئولین و سرمایه گذاران در این حوزه تاکید کردند.
به گزارش کودک پرس ، ششمین جلسه «نقد و اندیشه» با موضوع کودکان در فضای مجازی با حضور حسام فیروزی روانپزشک، خسرو سلجوقی مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک و عطیه فلاح شهیدی کارآفرین و تولید کننده محتوای کودک در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
خسرو سلجوقی مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک در پاسخ به اینکه میزان آمادگی زیرساخت های محتوایی در این حوزه به چه میزان است، گفت: ظرفیت های خوبی در این حوزه ایجاد شده اما کافی نیست. وی با اشاره به مطالعه ای که در سال 96 انجام شده است، افزود: بر اساس این مطالعه 65 درصد کودکان بین 3تا 5 سال کشور موبایل و تبلت دارند که برخی آن راتهدید می دانند، در صورتی که این موضوع برای کودکان و والدین، یک فرصت است.
سلجوقی با بیان اینکه کودکان و والدین در این حوزه آموزش ندیده اند، گفت: در تمام نرم افزارهای خارجی و ایرانی قابل استفاده در این حوزه، بخشی را برای محدود سازی دسترسی کودکان قرار داده اند که با یک تیک(علامت) می توانیم آن را فعال کنیم ولی به دلیل نبود آگاهی لازم، از این امکان استفاده نمی شود.
مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک تصریح کرد: در حوزه کودک متولی وجود ندارد البته متولی کودکان بالای 6 سال وزارت آموزش پرورش است اما فقط 13 درصد کودکان زیر 6 سال در مهد کودک هستند و 87 درصد بقیه توسط والدین نگهداری می شوند پس باید ببینیم این والدین چقدر با روانشناسی کودک آشنا هستند.
وی افزود: در این حوزه، محتوا کم است اما از محتوای موجود نیز به درستی استفاده نمی شود به طور مثال بنیاد بازی های رایانهای راهنمایی برای بازی های رایانه ای تهیه کرده و از نظر شاخص های مختلف مانند میزان هیجان و استرس دسته بندی کرده است، اما تعداد مراجعه به این راهنما مناسب نیست.سلجوقی تصریح کرد: در این حوزه در ابتدای راه هستیم اما سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و خدمات و محتوا یکی از سودآورترین سرمایه گذاری هاست که می تواند نیاز بازار داخلی و همچنین بازارهای منطقه ای و بین المللی را تامین کند.
سلجوقی یادآور شد: هم اکنون در دنیا هر یک دلار سرمایه گذاری برای کودکان زیر 2 سال، 16 دلار برگشت درآمد دارد ولی به دلیل اینکه اقتصاد و مالکیت معنوی این حوزه در ایران دیده نشده است سرمایه گذاری در این حوزه نیز امنیت ندارد هرچند تلاش داریم با همکاری قوای قضائیه و مقننه، زیست بوم محتوا و خدمات کودک را در کشور کامل کنیم.
سلجوقی همچنین با اشاره به اینکه نگرانی درباره فضای مجازی و کودکان یک نگرانی جهانی است، گفت: در تمام دنیا همه به دنبال راهکاری در این حوزه هستند و به همین منظور در اجلاس جامعه اطلاعاتی که از سال 2003 برگزار می شود بخشی را به کودکان اختصاص داده اند.
ضعف در حوزه تولید محتوا
عطیه فلاح شهیدی، کارآفرین و تولید کننده محتوای کودک نیز گفت: در حوزه تولید محتوا تا کنون ضعیف عمل کرده ایم.باید محتوای خوبی برای کودکان به خصوص تا 6 سال تهیه و تولید شود چرا که تا هزار روز نخست، کودک تاثیرپذیری بسیاری از والدین و محیط دارد. عطیه فلاح شهیدی، درباره محتوای تولید شده توسط شرکت های خارجی نیز گفت: نباید بدبینانه به این محتواها نگاه کنیم و بسیاری از این تولیدات محتوای خوبی دارد و فقط باید نحوه استفاده از این تولیدات را به والدین آموزش دهیم.
لزوم آموزش مهارت استفاده از فضای مجازی به کودکان
حسام فیروزی روانپزشک نیز گفت: با توجه به تحولاتی که در چند سال گذشته اتفاق افتاده است کودکان و بزرگسالان در دو دنیای متفاوت زندگی می کنند. وی افزود: مشکل والدین در این حوزه ندانستن فلسفه تربیت است و این موضوع باعث قطع ارتباط کودک با والدین شده و کودک برای رفع نیازهای خود از فضای مجازی استفاده می کند.
فیروزی با بیان اینکه والدین نیازهای کودک را یک بعدی تصور می کنند، تصریح کرد: اگر بین همه، روابط انسانی به صورت مناسبی شکل نگیرد انسان به سمت ارتباط با اشیا می رود و بعد از آن در یک سطح پایین تر به سمت فضای مجازی و در سطح پایین تری به مواد مخدر گرایش پیدا می کند و درنهایت دچار افسردگی می شود.
وی یادآور شد: والدین باید با ارتباط بهتر با کودکان خود به آنان در این حوزه مهارت دهند و با مدیریت این فضا به جای بستن آن، کاری کنند تا فرزندانشان در این فضا آسیب نبینند.این روانشناس پیشنهاد داد می توانیم در این حوزه بازی ها و محتوا را طوری طراحی کنیم که برای استفاده آن نیاز به مهارت و مراجعه به والدین باشد.
منبع: ایران آنلاین
ارسال دیدگاه