اجرای برنامه‌های استعدادیابی، هویت‌یابی و آموزش هوش مصنوعی برای ۲ میلیون دانش‌آموز

سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با پانا، دوره متوسطه اول  را حساس‌ترین مقطع رشد برشمرد و  گفت: «دوره متوسطه اول که شامل پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است، در یکی از حساس‌ترین مقاطع سنی دانش‌آموزان قرار دارد. بر اساس همین شرایط، اهداف ویژه‌ای برای این دوره تحصیلی طراحی شده و حوزه آموزش متوسطه مکلف است که به این اهداف دست پیدا کند.»

استعدادیابی و هویت‌یابی دانش‌آموزان؛ دو ماموریت اساسی دفتر متوسطه اول

وی با تاکید بر تمرکز آموزش متوسطه اول بر استعدادیابی و هویت‌یابی دانش‌آموزان اظهار کرد: «مهم‌ترین هدف متوسطه اول در حوزه استعدادیابی و هویت‌یابی دانش‌آموزان است؛ اهدافی که با شناخت شخصیت، شکل‌گیری هویت و پرورش استعدادهای آنان در این دوره گره خورده است. بنابراین موظفیم پروژه‌ها و برنامه‌هایی را اجرا کنیم که ناظر بر این حوزه باشد.»

حسینی آموزش هوش مصنوعی را ضرورتی جهانی و اولویت نظام آموزشی ایران دانست و بیان کرد: «یکی از موضوعات مهمی که امروز در جهان و به‌ویژه در عصر حاضر مورد توجه است، آموزش هوش مصنوعی است. بسیاری از کشورها آموزش هوش مصنوعی را به سطح دانش‌آموزی رسانده‌اند. ما نیز بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین و برنامه هفتم توسعه موظف به پیگیری این موضوع هستیم.»

۲ پلتفرم هوش مصنوعی در اختیار دانش‌آموزان

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش  و با اشاره به پروژه مشترک  وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری با وزارت آموزش و پرورش از امکان دسترسی دانش‌آموزان به ۲ پلتفرم هوش‌مصنوعی خبر داد و  گفت: «در قالب پروژه‌ای مشترک با وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری، ۲ پلتفرم قدرتمند در حوزه هوش مصنوعی طراحی شده که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.»

حسینی از  راه‌اندازی پلتفرم‌های هوش مصنوعی برای دو میلیون دانش‌آموز با ارائه آموزش پایتون و گواهینامه مهارتی خبر داد و افزود: «در این پلتفرم‌ها آموزش‌های مقدماتی هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی پایتون ارائه می‌شود و خوشبختانه طی ۶ تا ۷ ماه گذشته حدود ۲ میلیون دانش‌آموز جذب این برنامه شده و از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند و در پایان نیز گواهینامه مهارتی دریافت می‌کنند.»

وی از تدوین برنامه ملی مهارت‌آموزی و ارتقای ریاضی، علوم و ادبیات فارسی برای بهبود رتبه‌های بین‌المللی ایران سخن گفت و توضیح داد: «علاوه بر این برنامه‌ها، مهارت‌آموزی تعریف‌شده در کتاب کار و فناوری نیز در مدارس اجرا می‌شود. از جمله برنامه‌های اصلی ما برای ارتقای کیفیت آموزشی، تقویت درس‌های ریاضی، علوم و ادبیات فارسی است. برنامه راهبردی ویژه‌ای در این حوزه در سطح کشور تدوین شده و امیدواریم با اجرای آن، رتبه‌های بین‌المللی ایران در این سه حوزه بهبود پیدا کند.»

سه رکن اساسی هدایت تحصیلی

حسینی درباره  میزان استعدادیابی برای دانش‌آموزان جهت اجرای درست  هدایت تحصیلی  توضیح داد و گفت:  «هدایت تحصیلی، هرچند در پایان پایه نهم توسط معاونت پرورشی و مشاوره اجرا می‌شود، اما فرآیند آن از ابتدای دوره متوسطه اول آغاز می‌شود. ما سه رکن اساسی در این دوره داریم؛ نخست، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس‌های ریاضی، علوم و ادبیات فارسی که مستقیماً بر هدایت تحصیلی اثرگذار است.»

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره رکن دوم در هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: « دوم، آگاهی‌بخشی و هم‌افزایی والدین تا بدانند فرزندانشان چه استعدادهایی دارند و در چه زمینه‌هایی توانمند هستند.»

وی در ادامه درباره آخرین رکن هدایت تحصیلی سخن گفت و افزود: «سوم، ثبت، درج و توسعه مهارت‌ها و تجارب مهارتی دانش‌آموزان که از طریق برنامه‌هایی مانند جشنواره نوجوان خوارزمی، طرح «آموزش هر دانش‌آموز یک مهارت»، طرح خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی و برنامه‌های مهارتی دیگر انجام می‌شود.

شناسایی استعداد دانش‌آموزان از پایه هفتم راهکار هدایت تحصیلی درست دانش‌آموزان

حسینی  درباره شناسایی استعدادها از پایه هفتم برای هدایت تحصیلی دقیق در پایان متوسطه اول گفت:  «این فرآیند کمک می‌کند که از پایه هفتم، استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی شود و معلمان، مدیران و معاونان مدرسه برای رشد این استعدادها نقش‌آفرینی کنند. در نتیجه، وقتی دانش‌آموز به پایان پایه نهم می‌رسد، پرونده‌ای کامل از مهارت‌ها و تجارب دارد و می‌تواند انتخاب تحصیلی دقیق‌تری داشته باشد؛ چه در یکی از رشته‌های نظری و چه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای.»

ارسال دوره‌ای سؤال‌های بین‌المللی تیمز  به مدارس هر   ۴۵ روز یک‌بار

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره سه درس ادبیات فارسی، ریاضی و علوم تجربی که آزمون هماهنگ کشوری دارند، توضیح داد:  «این دروس نهایی نیست، بلکه با سؤال‌های هماهنگ کشوری برگزار می‌شود. برنامه ما این است که برای خردادماه بخشی از محتوای پایه‌های هفتم و هشتم را نیز به این آزمون‌ها اضافه کنیم تا عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی تأثیر دقیق‌تری داشته باشد. علاوه بر این، دوره‌های آموزشی برای معلمان برگزار کرده‌ایم و برنامه راهبردی ارتقای کیفیت آموزش علوم و ریاضی در همه استان‌ها در حال اجراست.»

وی با اشاره به ارسال دوره‌ای سؤال‌های بین‌المللی تیمز برای ارتقای مهارت دانش‌آموزان و به‌روزکردن روش تدریس معلمان گفت: «قرار است سؤال‌های عملکردی  متناسب با آزمون‌های بین‌المللی تیمز هر ۴۵ روز یک‌بار به مدارس ارسال شود. این آزمون‌ها توسط معلمان اجرا، تحلیل و بررسی می‌شود تا دانش‌آموزان و معلمان با این نوع سؤال‌ها آشنا شوند. هدف این است که دانش‌آموزان به این سوالات علاقه‌مند شوند و معلمان نیز روش‌های تدریس خود را به‌روز کنند تا از شیوه‌های نوین آموزشی بهره بگیرند.»