آزمونهای نوبت اول باید استانداردسازی شود/ ضرورت سنجش دانشآموزان بر مبنای ارزیابی معلم
– رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست مشترک شورای معاونان و ستاد آزمونها در استان سمنان تاکید کرد آزمونهای نوبت اول باید استانداردسازی شود و سنجش دانشآموزان بر مبنای چهارچوب و ارزیابی معلم صورت گیرد.
محسن زارعی معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست مشترک شورای معاونان و ستاد آزمونها، ضمن قدردانی از مدیرکل و مجموعه پرافتخار آموزش و پرورش استان سمنان به خوی ددمنشانه رژیم سفاک و کودککش صهیونیست و عملیات پیروزمندانه جبهه مقاومت، اشاره و اظهار کرد: تحریم غذایی، دارویی و… را هیچ دینی نمیپذیرد و تمامی ملتهای بیدار، آن را محکوم میکنند و افکار عمومی آماده شده تا بهزودی شاهد سرنگونی و زوال این رژیم غاصب باشد.
وی در ادامه سخنانش، اجراییسازی مناسب شیوهنامه برگزاری امتحانات نهایی در استان سمنان را شایسته تقدیر دانست و افزود: تربیت امری بسیار مهم و از اهداف برنامه درسی است که بخشی از آن در کتب درسی تجلی شده و حُسن ارزشیابی نیز به آنچه است که در پایان از دانشآموزان مطالبه شود و در واقع همان مبنای ارزیابی دانشآموز، معلمان و دبیران خواهد بود تا دانشآموز و معلم خود را با آن آزمون بسنجند.
زارعی با تأکید بر اینکه مسئول اصلی برگزاری آزمونها و امتحانات نهایی، حوزه سنجش و پایش کیفیت آموزشی است، تصریح کرد: آموزش، دانشآموز و مجموعه حوزه تعلیم و تربیت باید خود را به این سنجش و تراز برسانند.
وی دو مشکل اساسی آزمونها در سال جاری را بحث زمان اجرا و مکان برگزاری امتحانات نهایی برشمرد و گفت: کتاب مبنای آزمون نهایی است و نگرانی والدین و دانشآموزان برای استانداردسازی سوالات و برگزاری آزمون هماهنگ بود و آمادگی پیش از آزمون در واقع درست نیست و ایجاد نگرانی میکند و بهتر است بهجای برگزاری آزمونهای متعدد برای سنجش دانشآموز، خودِ معلم باید مبنای ارزشیابی دانشآموزانش باشد.
جایگزینی کتابهای غیر درسی با کتب درسی، آفت است
معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمونهای نوبت اول باید استانداردسازی شود و سنجش دانشآموزان بر مبنای چهارچوب و ارزیابی معلم صورت گیرد، یادآور شد: جایگزینی کتابهای غیر درسی با کتب درسی، آفت است؛ چراکه کتب درسی باید در اولویت باشد و راهنمای عمل در واقع به تثبیت مطالب کتب درسی کمک کند و یادگیری را برای دانشآموزان به دنبال داشته باشد.
وی اظهار داشت: گام نخست برای کیفیت آموزش، توصیف وضع موجود و رسیدن آن بر مبنای توانمندسازی معلمان و دبیران مبتنی بر دادهها به شرایط مطلوب است.
زارعی با اشاره به صدر بودن استان سمنان در هر پایه تحصیلی بالاتر از میانگین کشوری، تصریح کرد: فضای برگزاری آزمونها مناسب نیست و باید استانداردسازی شود و در این زمینه مقرر شده که مراکز استاندارد تا سال ۱۴۰۷ متناسب با شرایط استانها بهصورت اختصاصی راهاندازی شود.
معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پایان سخنانش در زمینه اهدای تقدیرنامه به مصححین بالای ۱۰۰۰ برگ با قید کیفیت، برقراری عدالت آموزشی و توجه به هدف عدالت در سنجش و… قول مساعدت داد.
ارسال دیدگاه