به گزارش کودک پرس ، پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوة قصّهگویی بر اساس قصّههای دینی و قرآنی بر هوش اخلاقی و هوش هیجانی دختران نوجوان انجام شد. این پژوهش مطالعهای نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را تمام دانشآموزان دختر دورة دوم متوسطه استان کرمان در سال تحصیلی 95 ـ 1394 تشکیل میدادند. 42 نفر از این دانشآموزان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب، و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هرگروه 21 نفر). ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل و پرسشنامه هوش هیجانی شات و همکاران بود. برنامه مداخلهای شامل نه جلسه آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصّهگویی بود که به شرکت کنندگان گروه آزمایش ارائه شد و شرکت کنندگان گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. هر دو گروه شرکت کنندگان یک بار قبل و یک بار بعد از اجرای برنامه مداخلهای به پرسشنامه ها پاسخ دادند. در نهایت، دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین نمرههای پس آزمون شرکت کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در هوش اخلاقی و هوش هیجانی بهطور معنیداری بیشتر شده است؛ بهعبارت دیگر، آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصّهگویی بر اساس قصههای دینی و قرآنی در گروه آزمایش به افزایش هوش اخلاقی و هوش هیجانی منجر شده است.
نویسندگان:
منیره اسماعیل بیگی, یاسر رضاپور میرصالح, فاطمه بهجتی اردکانی, شهریار نیازی
فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال دوازدهم، شماره 41، زمستان 1396.
ارسال دیدگاه