چند راهکار مناسب برای حضور کودکان در مدرسه

حضور کودکان از فضای خانه به مدرسه معمولا با استرس‌ها اضطراب‌هایی همراه است، به این منظور چند راهکار مناسب برای دورکردن فضای استرسی در کودکان ارائه کرده‌ایم.

به گزارش کودک پرس ، تقریبا تمامی کودکان از 7-6 ماهگی به بعد، هنگامی که وارد یک محیط جدید می شوند و با افراد نا آشنا برخورد می کنند دچار اضطراب، ترس و یا ناراحتی می شوند.

به طور کلی روان شناسان بر این باورند که تقریبا تمامی کودکان از 7-6 ماهگی به بعد، هنگامی که وارد یک محیط جدید می شوند و با افراد نا آشنا برخورد می کنند و یا زمانی که از فرد دلبند خود جدا می شوند، در درجات متفاوتی دچار اضطراب ، ترس و یا ناراحتی می شوند. این مسئله در کودکان کمرو، خجالتی و کلاس اولی شایع تر و شدید تر می باشد.

 

این موضوع تا این اندازه کاملا طبیعی می باشد، لیکن در صورت عدم برخورد صحیح و درمان اضطراب ایجاد شده ناشی از جدایی، این موضوع می تواند موجب بروز اختلالاتی از جمله افسردگی ، انزوا ، تنهایی ، افت تحصیلی و حتی ترک تحصیل گردد .لذا برای به حداقل رساندن تنش های ایجادی و به منظور آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه، توجه به نکات زیر می تواند بسیار کمک کننده باشد:

 

1- سعی کنید انجام اموری هرچند کوچک را به کودک واگذار کنید تا او با انجام این کار ها احساس ارزشمندی کرده و خود را مسئول بداند .انجام این کار باعث می شود اعتماد به نفس کودک تقویت شده و احساس استقلال بیشتری نماید. لذا راحت تر به محیط مدرسه عادت کرده و آن را می پذیرد .

2- سعی کنید حداقل دو هفته قبل از شروع مدرسه، برای کودک برنامه ای منظم و مدون تعیین کنید، مثل تنظیم ساعت خواب ، صبح زود بیدار شدن و … با این کار شما موجب شده اید که کودک برای رفتن به مدرسه به تدریج آماده شده و یک باره با حجم وسیعی از تغییرات روبرو نشود .

3- عینی سازی محیط و شرایط مدرسه از طریق بازی های نمایشی (مثل معلم بازی )تا کودک با نحوه چگونه صحبت کردن ، نشستن سر کلاس ، آشنایی با قوانین مدرسه و نحوه برخورد با مسائل خاص آشنا شود.

4- با هماهنگی قبلی، کودک را قبل از شروع فصل مدرسه، با محیط مدرسه آشنا کنید .این کار در ایجاد آرامش و احساس تعلق به مدرسه در کودک بسیار مفید خواهد بود .

5- برای کودک از تجربیات اولین روز مدرسه خود تعریف کنید. به او بگویید که شما نیز عیناً این احساس را داشته اید . به او توضیح دهید که چه طور بر این احساس فائق آمده اید . با این کار علاوه بر تأیید احساسات او،کودک شما متوجه می شودکه کودکان دیگر نیز همانند او در اولین روز مدرسه، نگران و هیجان زده می باشند. .

6- از گفتن جملاتی هم چون” تو دیگر بزرگ شده ای ” یا “مثل بچه ها رفتار نکن “خودداری کنید.

7- مدرسه رفتن و تحصیل را به عنوان وظیفه اصلی او در نظر بگیرید و هیچ گاه دوست نداشتن را به عنوان عذر و بهانه برای نرفتن به مدرسه نپذیرید .

8- اگر اضطراب و جدایی با یکی از والدین شدیدتر است ( که معمولا چنین است )، در صورت امکان دیگری کودک را به مدرسه ببرد .

9- وقتی کودک از مدرسه برگشت، با هیجان و خوشحالی با او روبرو شویم و از پرسیدن سؤالات ختم کننده با پاسخ مثبت یا منفی و یا سؤالات کلی خودداری کنیم .

10- نقش مربیان و معلمان مدرسه در پایین آوردن میزان استرس و اضطراب ناشی از جدایی بسیار اساسی و مهم است . معلمان می بایست برای کمک در این حوزه بر حسب توان کودک به او نقش یا مسئولیتی در مدرسه دهند تا او احساس ارزشمندی ، کفایت و خوشنودی کند .هم چنین تصمیماتی اتخاذ نمایند تا کودک عضو یک گروه از هم سن و سالان خود در کلاس شود و با آن ها ارتباط صمیمی و دوستانه برقرار نماید .