به گزارش کودک پرس اگر چه اعتقاد به خدا و معاد، زیربنای اعتقاد به دیگر اصول و معارف دینی است، اما بهتر است بحث از معاد را پس از بحث نبوت تدریس کرد تا در نخستین روزهای ورود به مدرسه، روحیه ی لطیف کودکان با مسایل مربوط به مرگ و دوری و جدایی از نزدیکان و دوستان و رفتن به جهان آخرت متأثر نگردد، بلکه نخست باید زمینه های ذهنی لازم را فراهم ساخت و به تدریج از این معارف سخن به میان آورد.
تأکید زیاد بر مسأله مرگ و دهشتناک بودن آن و عذاب های الهی پس از آن، با روحیات این سنین سازگاری ندارد و باید نظرها را بیشتر متوجه بعد دلپذیر و شیرین این قضیه که همانا رحلت از این دنیا به سوی بهشت جاوید برای نیکوکاران است، معطوف ساخت.
به نمونه شعری که چنین مقصودی را دنبال می کنند، توجه فرمایید:
بـــــهاره و بـــــهاره درخـــت ها گـل میاره
سوسن و سرو و سنبل طـوطی و کبک و بلبل
شکــوفه هـای قشــنگ گل های رنگ و وارنگ
از خــواب نـــاز پـــــریده تا کـــه بــهار و دیــده
دوبـــــاره زنــدگی شـد مــوسم بـــندگی شد
بـــهار دیـگر هـم هست که اصل زندگی هست
بیدار بـاش و بیدار بـاش به فکر اون بــهار بـاش
ز آن جا که بسیاری از معارف مربوط به معاد و بهشت و دوزخ انتزاعی است، نباید از حد توصیفات ساده فراتر رفت و به خامی های تفکر کودکان دامن زد و آنان را با طرح چنان مطالبی بی جهت درگیر ابهاماتی ساخت.
در مجموع «تعلیم خداشناسی و معادشناسی، باید یک تعلیم همراه با انس و مهر و محبت باشد و کاملاً دلنشین و به طور مداوم انجام گیرد. در این بحث ها نباید یک سلسله فرمول هایی را ردیف کرد که بدون انس و مهر القا می شود.»
منبع: نو گرا
ارسال دیدگاه