به گزارش کودک پرس ،یک روانشناس کودک در همدان با تأکید بر اینکه بیشفعالی یک ظرفیت برای ارتقاء، رشد و تعالی کودکان محسوب نمیشود، گفت: والدین برای درمان بیشفعالی ضمن دارودرمانی باید راهکارهای روانشناسی را در پیش گیرند.
مرضیه محبوبی با بیان اینکه والدین اغلب تحرک زیاد و پرجنبوجوشی فرزندان را با بیشفعالی اشتباه میگیرند، افزود: واژه بیشفعالی برای بسیاری از فرزندان به کار میرود در حالیکه این کودکان به بیشفعالی مبتلا نیستند.
محبوبی به تعریف کودکان بیشفعال پرداخت و گفت: این کودکان ریسک خطر بسیار بالایی دارند در صورتیکه به خطرناک بودن برخی کارها واقف هستند و باز هم با جدیت به آن کار مبادرت میکنند.
وی یادآور شد: این کودکان برای بازیهای کامپیوتری رغبت بیشتری داشته و توجه و تمرکز کافی نداشته و توجه شنیداری و حافظه دیداری بسیار ضعیفی دارند.
محبوی با بیان اینکه کودکان بیشفعال اغلب وضعیت تحصیلی مناسبی ندارند و تمایل به تجربه خطرناکترین کارها را دارند، تأکید کرد: والدین باید به اندازه کافی برای این کودکانشان وقت بگذارند، با آنها بازی کنند و برای تخلیه انرژی آنها به طبیعت و پارک ببرند.
وی آببازی، گِلبازی و رنگبازی را عامل موثری بر حل معضل بیشفعالی دانست و گفت: این کودکان عموما افرادی پرخاشگر هستند که با انجام این بازیها آرامش لازم برای آنها کسب میشود.
محبوبی ادامه داد: والدین و مربیان مهد باید برای افزایش تمرکز آنها بازیهای فکری و جذابی درنظر بگیرند همچون چیدمان رنگهای مختلف در کنار یکدیگر و یا سایر بازیهای فکری و جذابی که موجب افزایش توجه و تمرکز آنها شود.
وی قصهگویی را عامل مهمی برای رفع مشکل بیشفعالی عنوان و اظهار کرد: والدین باید قصهگویی را با قصههای ساده و راحت آغاز کنند و پس از چندین بار تعریف قصه موردنظر از کودک بخواهند قصه را برای مادر و یا پدر تعریف کند.
این روانشناس با اشاره به اینکه این کار باعث افزایش تمرکز فرزند شده و در درمان بیشفعالی موثر است، گ فت: والدین پس از مشاهده علائم بیشفعالی در کودکان خود بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و ضمن دارودرمانی راهکارهای روانشناسی را نیز مدنظر قرار دهند.
ارسال دیدگاه