به گزارش کودک پرس ، ناهید حاجی سلیمانی با اشاره به اینکه در سراسر جهان استفاده از بازی های جدی افزایش یافته است، گفت: هدف ابتدایی این بازی ها، آموزش، تعلیم مدیریت منابع انسانی و بهبود سلامت است که البته محدود به این موارد نیست.
وی افزود:این بازیها به منظور آموزش، تعلیم یا تغییر رفتارهایی مانند وسواس، بیش فعالی و… طراحی شدهاند.
دکترای تخصصی کودکان استثنایی با استناد به آخرین تحقیقات انجام شده درباره اهداف استفاده از این بازیها گفت: درمان اضطراب و افسردگی در افراد جوان، کمک به کودکان و بزرگسالان برای یافتن راه حل های ساده تر و خلاقیت بیشتر در حل مسائل و کنترل مشکلاتی مانند خوردن از جمله اهداف بازیهای جدی است.
حاجی سلیمانی تاکید کرد: بازیهای جدی این پتانسیل را دارند که به عنوان بخشی از درمان یا تمام درمان برنامه اختلالات ذهنی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین این بازیها به کودکان بیش فعال برای افزایش تمرکز کمک میکنند.
وی گفت: در افراد دچار افسردگی با استفاده از کامپیوتر شخصی و بدون نیاز به اینترنت، فرد به هنگام بازی جدی، با شلیک به افکار منفی و حل مسائل، تعادل را به دنیای خیالی باز میگرداند.
حاجی سلیمانی اضافه کرد:در این بازی، یک شخصیت خیالی درباره کنار آمدن با افسردگی صحبت میکند و دستورالعملها و هدف هایی را در چندین مرحله و به مدت 30 دقیقه ارائه میدهد.
وی گفت: برای کاهش بیش فعالی در این بازی، فرد به عنوان مغز بازی میکند و یک مخترع جوان به عنوان دوست به او کمک می کند تا تکالیف حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی و تکالیف را انجام دهد.
گفتنی است؛ یک بازی جدی یا بازی کاربردی نوعی بازی است که هدف اصلی از طراحی آن، چیزی فراتر از صرفاً سرگرمی است. صفت «جدی» به کاربرد محصول در حوزههایی نظیر آموزش، پژوهشهای علمی، سلامت، مدیریت بحران، برنامهریزی شهری، مهندسی، سیاست و نظامیگری اشاره دارد.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه