تلاش دانش‌آموزان المپیادی در مسیر سخت موفقیت؛ لزوم حمایت بیشتر مسئولان از نخبگان

باربد نادری، ‌دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته ریاضی‌فیزیک است که در مسابقات المپیاد با محوریت فیزیک، انگیزه‌ای جدی در خود ایجاد کرده تا این رشته را به‌طور حرفه‌ای دنبال کند. این تجربه مسیر وی را به سمت المپیاد فیزیک هدایت کرده و از سال دهم به‌صورت جدی مطالعه برای این رقابت علمی را آغاز کرده است.

تلاش برای موفقیت در شرایط دشوار

باربد نادری؛ مدال‌آور المپیاد فیزیک در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه کسب مدال المپیاد برای هر فردی با چالش‌ها و دشواری‌های خاص خود همراه است، توضیح داد: «از آن‌جا‌که در مدرسه‌ای با تمرکز کم بر روی المپیاد تحصیل می‌کردم، انتظار کسب مدال را نداشتم اما با تلاش مستمر و برنامه‌ریزی دقیق توانستم به این موفقیت دست یابم. منابع موردنیاز خود را از طریق سایت‌های مشاوره‌ای و راهنمایی‌های معلمان جمع‌آوری کردم و به‌صورت خودخوان مطالعه داشتم تا مدیریت بهتری بر زمان خود داشته باشم.»

 مدیریت چالش‌های درسی و المپیادی

این ‌مدال‌آور المپیاد کشوری در ادامه افزود: «یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان المپیادی، تعادل بین مطالعه دروس مدرسه و آمادگی برای المپیاد است. با توجه به هدفم که کسب مدال در المپیاد بود، تلاش کردم تا در کنار مطالعه فشرده برای این رقابت علمی، از درس‌های مدرسه نیز غافل نشوم. حتی دانش‌آموزانی که تمام تمرکز خود را روی المپیاد می‌گذارند، می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه برای امتحانات نهایی نیز آماده شوند.»

تجربه‌ای ارزشمند در مسیر المپیاد

نادری علاوه بر المپیاد فیزیک، تجربه شرکت در المپیاد ترکیبیات را نیز داشت و‌ در این رابطه گفت: «اگرچه در این رقابت موفق به کسب مدال نشدم، اما آن را تجربه‌ای ارزشمند برای یادگیری بیشتر می‌دانم. در مسیر موفقیت، ناامیدی و خستگی امری طبیعی است، اما حفظ انگیزه و استراحت‌های مقطعی به من کمک کرده تا بتواند با انرژی بیشتری ادامه دهم.»

توصیه‌هایی به دانش‌آموزان علاقه‌مند به المپیاد

وی در ادامه افزود: «مهم‌ترین عامل در موفقیت المپیادی‌ها داشتن مشاوره صحیح و نادیده گرفتن توصیه‌های منفی است. ریسک‌کردن در مسیر المپیاد نباید موجب دلسردی شود و حتی اگر احتمال موفقیت کم باشد، تلاش در این مسیر ارزشمند خواهد بود.»

درخواست از مسئولان برای حمایت بیشتر از نخبگان

نادری در پایان این گفت‌وگو، خواستار توجه بیشتر مسئولان به نخبگان علمی کشور شد و افزود: «حمایت از دانش‌آموزان مستعد نباید فقط در حد شعار باقی بماند، بلکه لازم است برنامه‌های عملی بیشتری برای رشد و پیشرفت آن‌ها تدوین شود. هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، اما همچنان نیاز به اقدامات بیشتری احساس می‌شود.»