به گزارش خبرگزاری کودک پرس، پرورش فکری لرستان، در آستانه روز ملی کتابخانههای سیار، به سراغ مهدی معتمدی مربی پرتلاش کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان رفته و با وی به گفتوگو پرداخته ایم.
لطفاً خودتان را معرفی کرده و در مورد انگیزه و مدت زمان همکاریتان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مربی کتابخانه سیار روستایی توضیح دهید.
از سال ۱۳۹۶ مفتخرم که به عنوان مربی کتابخانه سیار روستایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری میکنم. انگیزه اصلی من، خدمت به کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و تلاش برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در این مناطق است.
به نظر شما مهمترین چالشها و فرصتهای پیش روی یک کتابخانه سیار روستایی در استان لرستان چیست؟
مهمترین چالشها، آسیبهای اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان است. اما کتابخانه سیار فرصتی بینظیر برای مقابله با این آسیبها از طریق فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی فراهم میکند. این واحد میتواند با توجه به شرایط و امکانات موجود، کودکان و نوجوانان را به سمت اهداف بلندمدت کانون پرورش فکری، یعنی رشد و تعالی، سوق دهد.
مهمترین چالشها به طور مشخصتر چه هستند؟
• دسترسی محدود به فناوری: در روستاها، دسترسی به اینترنت پرسرعت و دستگاههای الکترونیکی مدرن محدود است. این موضوع دسترسی کودکان به منابع آموزشی و سرگرمیهای سالم را با چالش مواجه میکند.
• مشکلات حمل و نقل: دسترسی به مناطق دورافتاده به دلیل وضعیت جادهها و شرایط جوی نامناسب، با مشکلاتی همراه است. عبور از مسیرهای صعبالعبور در مواقع بارندگی و یا زمستان، چالش بزرگی برای رسیدن به کودکان در مناطق محروم است.
واکنش کودکان و نوجوانان روستایی به حضور کتابخانه سیار چگونه است؟ آیا استقبال از فعالیتهای کتابخوانی و فرهنگی در این مناطق با مناطق شهری متفاوت است؟
واکنش کودکان و نوجوانان روستایی به حضور کتابخانه سیار فوقالعاده است. به گفته معلمان مناطق روستایی، کودکان چشم انتظار کتابخانههای سیار هستند. استقبال آنها به دلیل نبود امکانات و دسترسی دشوار به مراکز فرهنگی، بسیار بیشتر و پرشورتر از مناطق شهری است. واقعاً محیطی سرشار از عشق و علاقه به کتاب و کتابخوانی و فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی در این مناطق ایجاد میشود.
چه فعالیتهای نوآورانه و جذابی را در کتابخانه سیار خود اجرا کردهاید که باعث جذب بیشتر کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی شده است؟
• مسابقه ساخت نشریه های دیواری؛ در این مسابقه، دانشآموزان از مطالب کتابهای کانون پرورش فکری، نشریههای دیواری جذاب و خلاقانه میسازند ور ادامه به سه گروه برتر جوایزی مانند: نوشت افزار و کتابهای جدید و… اهدا می شود.
• اجرای بازیهای فکری خلاقانه؛ در این فعالیت با استفاده از کتابهای کانون، بازیهای فکری جذاب و مرتبط با موضوعات کتابها طراحی و اجرا که باعث افزایش تعامل و یادگیری کودکان میشود.
• اجرای ویژه برنامههای مشترک کتابخوانی بین تمامی مدارس تحت پوشش: با همکاری مدارس منطقه، برنامههای مشترک کتابخوانی برگزار می شود که شامل داستانخوانی، شعرخوانی، نمایش خلاق و کارگاههای نقاشی مرتبط با کتاب است.
• مسابقه خلاصهنویسی از کتابهای کانون: این مسابقه باعث تقویت مهارت خلاصهنویسی و درک مطلب کودکان می شود.
چه توصیههایی برای مربیان جدید و افرادی دارید که علاقهمند به فعالیت در حوزه کتابخانههای سیار روستایی هستند؟ چه مهارتها و ویژگیهایی برای موفقیت در این زمینه ضروری است؟
برای موفقیت در این کار چالشبرانگیز اما ارزشمند، مربیان باید خود الگوی کتابخوانی باشند و عشق به کتاب را به کودکان انتقال دهند. آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه، و درک چالشهای اجتماعی و اقتصادی روستاها، بسیار ضروری است. مهارت ارتباطی قوی و توانایی برقراری ارتباط صمیمانه با کودکان و نوجوانان روستایی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. همچنین، داشتن خلاقیت، نوآوری و دانش کافی در زمینههای فرهنگی، هنری و ادبی برای طراحی برنامههای متنوع و جذاب، امری حیاتی است. علاوه بر این، انعطافپذیری و آمادگی برای رویارویی با شرایط دشوار و غیرقابل پیشبینی در مناطق روستایی، از ویژگیهای مهم یک مربی موفق در این حوزه است.
در پایان با تبریک روز ملی کتابخانههای سیار، از تلاشهای ارزشمند شما و دیگر مربیان کانون پرورش فکری در گسترش دسترسی به کتاب و دانش برای کودکان و نوجوانان قدردانی میکنیم و برایتان آرزوی موفقیت داریم.
گفت و گو: کمال گلمرادی
ارسال دیدگاه