به گزارش کودک پرس ، معاون فرهنگی کانون فارس که در نشست «قصهگویی با استفاده از متون کهن» حضور داشت، با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که کانون با نسلی سروکار دارد که هر چه را فرابگیرد در او ماندگار خواهد شد، گفت: سن کودک و نوجوان سنی است که وقتی مطالبی را فرامیگیرد در او ماندگار میشود؛ به مصداق این سخن امام علی (ع) که نقشی که بر ذهن کودک ایجاد میشود همانند نقشی است که بر سنگ ایجاد میشود و همین تشبیه ایجاد نقش بر سنگ دلیلی است بر ماندگاری آموختهها در کودکی و نوجوانی.
وی در ادامه گفت: در دنیا همه بهنوعی مدیون هنر و هنرمند هستند و به حاشیه راندن آنها در بعضی جوامع نشان از نادانی است؛ چراکه چه علوم اخلاقی، چه مذهبی و چه علوم پایه بهگونهای در قالب هنر منتقل شده است.
کامرانی حلقه گمشده در تعلیم و تربیت را به حاشیه راندن مسائل فرهنگی دانست و گفت: هنوز اندیشههایی وجود دارد که باعث شده آنطور که بایدوشاید به مسائل فرهنگی نپردازیم.
وی بعد از طرح موضع هنر و صحبت در این رابطه، به بحث درباره هنر قصهگویی پرداخت و گفت: قصهگویی باعث افزایش سطح هوش اجتماعی و همچنین شکلدهی به شخصیت کودکان میشود.
به گفته کامرانی، او در کودکی به کانون میآمده تا قصه بشنود و این قصهها بر زندگیاش تأثیر داشته است.
معاون فرهنگی کانون فارس تصریح کرد: قصه بهعنوان یک ابزار مترقی بسیار میتواند تأثیرگذار باشد و گاهی اثر قصه در درازمدت مشخص میشود.
وی با اشاره به فراوانی قصه در قرآن و نامگذاری سورهای به نام قصص، قصه را عنصری متعالی دانست که در تورات و انجیل و زبور هم از آن استفاده شده و 34 قصه نیز در نهجالبلاغه بهکار رفته است.
به گفته معاون فرهنگی کانون فارس، بزرگان ادبی و مذهبی ما نیز به قصه متوسل شدهاند و استاد سخن سعدی حکایات تأثیرگذاری دارد همچنان که بزرگانی همچون فردوسی و مولانا نیز از ابزار قصه در آموزش مفاهیم استفاده کردهاند.
کامرانی در پایان ده ویژگی را برای قصه برشمرد و آموزش اخلاق، آگاهی از اصول فرهنگی و ریشههای اعتقادی، افزایش مهارت کلامی و فن بیان، افزایش مهارت شنیداری، افزایش قدرت تخیل، تصویرسازی و خلاقیت، تقویت حافظه، گسترش محدوده فکری کودک و نوجوان، اقدامی ابتدایی برای یادگیری، توانایی افزایش برقراری ارتباط و کمک به کودک برای مواجه با مشکلات و غلبه بر آن را از مهمترین این ویژگیها عنوان کرد.
منبع:خبرگزاری فارس شیراز
ارسال دیدگاه