هفته گذشته، وزارت آموزش و پرورش شاهد مجموعهای از تصمیمات، برنامهها و مواضع کلیدی بود که در مجموع، نقشهراه تازهای از سیاستهای علیرضا کاظمی را در حوزه تعلیم و تربیت ترسیم میکند؛ نقشهای که سه محور اصلی آن را میتوان در تحول ساختاری، امید و خودباوری نوجوانان و تمرکز بر معیشت معلمان و تربیت معنوی دانشآموزان خلاصه کرد.
چابکسازی و نوسازی درونی
در نخستین روزهای هفته، وزیر آموزش و پرورش در چارچوب اجرای برنامههای تحولی خود، چند حکم جدید مدیریتی صادر کرد.
بر اساس این احکام، حجتالاسلام والمسلمین مهدی بهشتی به عنوان مشاور وزیر و رئیس ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، حبیبی به عنوان رئیس مرکز توسعه آموزش های مجازی، امنیت و فناوری اطلاعات و پیروزرام به عنوان سرپرست مرکز گزینش وزارتخانه منصوب شدند.
کاظمی در مراسم معارفه مدیران جدید، تأکید کرد: این انتصابها با هدف افزایش کارآمدی، ارتباط نهاد حوزه و آموزش و پرورش و تحول در فناوری و منابع انسانی انجام شده است؛ نه بر مبنای ملاحظات سیاسی.
بی شک گام نخست در بازمهندسی ساختار ستادی وزارتخانه برای چابکسازی، هماهنگی میان بخشهای فکری و فناورانه و تمرکز بر حکمرانی نوین آموزشی است.
پیام امید به نوجوانان؛ بازتعریف مأموریت تعلیم و تربیت
در نشست شورای معاونان، علیرضا کاظمی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان علمی و ورزشی، این دیدار را «آغازگر فصلی تازه در اعتماد به نسل جوان» توصیف کرد.
وزیر گفت که آموزش و پرورش باید امید و خودباوری را به زیربنای تربیت نسل آینده تبدیل کند و مسیر شکوفایی علمی و فرهنگی دانشآموزان را هموار سازد.
وی با قدردانی از فعالیتهای باشگاه دانشپژوهان جوان و معاونت تربیت بدنی، خواستار برنامهریزی هدفمند معاونتها برای سال آینده شد .
این مواضع نشان از چرخش راهبردی وزیر آموزش و پرورش به سمت سیاستگذاری نسلمحور دارد؛ سیاستی که میخواهد نهاد مدرسه را به مرکز پرورش امید، هویت و توانمندی جوان ایرانی تبدیل کند.
در یکی از مهمترین رویدادهای هفته، نشست شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز با حضور حجتالاسلام محسن قرائتی برگزار شد.
در این جلسه، وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه «نماز، الفبای تربیت است»، تصریح کرد : پیام رهبر معظم انقلاب به اجلاس سراسری نماز، چراغ راه همه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی وزارتخانه است و باید از «نگاه اداری به نماز» پرهیز شود.
در پایان این نشست، از نقشه راه ترویج فرهنگ اقامه نماز و دو کتاب با موضوع «معرفت نماز» رونمایی شد و حجتالاسلام قرائتی، به پاس تلاشهای وزیر، لوح تقدیر قرآنی و انگشتر متبرک مقام معظم رهبری را به وی اهدا کرد.
این رویداد نشان میدهد که وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم، در حال تغییر رویکرد از اجرای نمادین آیینهای دینی به تربیت معرفتی و معرفتافزایی در دانشآموزان است.
معیشت معلمان در اولویت؛ پیگیری فوقالعاده خاص و اصلاح صندوق ذخیره فرهنگیان
در نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش با اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ، علیرضا کاظمی «معیشت معلمان» را خط قرمز و اولویت اصلی وزارتخانه دانست و خواستار اختصاص فوقالعاده خاص به معلمان همانند سایر دستگاهها شد.
وی همچنین از اصلاح ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان، حرکت از بنگاهداری به سهامداری و راهاندازی سامانه شفافیت خبر داد.
به گفته کاظمی، دولت و مجلس شورای اسلامی باید در مسیر بهبود وضعیت معلمان همافزایی بیشتری داشته باشند تا منزلت و انگیزه معلمان تقویت شود.
این مواضع را نشانهای از تلاش وزیر برای بازگرداندن اعتماد صنفی فرهنگیان و رفع نارضایتی معیشتی است.
شفافیت مالی، عدالت در تخصیص منابع و انضباط اداری؛ شاخص کارآمدی
در گردهمایی معاونان برنامه ریزی و توسعه منابع استانها، وزیر آموزش و پرورش اصلاح ساختار مالی و اداری را یکی از پیشنیازهای تحول در آموزش دانست و گفت: پشتیبانی زمانی معنا دارد که در خدمت معلمان و دانشآموزان باشد؛ شفافیت مالی، عدالت در تخصیص منابع و انضباط اداری، شاخص کارآمدی است.
وی خواستار تبدیل حوزه پشتیبانی از نهادی صرفاً اجرایی به نهاد سیاستگذار و فناورمحور شد و تأکید کرد: هر ریال بودجه باید در مسیر عدالت تربیتی هزینه شود.
بی شک این سخنان را میتوان سرلوحه اقتصادی وزیر در حوزه آموزش و پرورش دانست؛ گذار از مدیریت سنتی به حکمرانی دادهمحور و پاسخگو.
جهاد تبیین و بسیج دانشآموزی؛ ایمان در برابر جنگ شناختی
در مراسم روز نوجوان و سالروز شهادت شهید محمدحسین فهمیده در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)، وزیر آموزش و پرورش با تجلیل از شهدای دانشآموز، تأکید کرد : امروز میدان نبرد، «جنگ شناختی» است و دانشآموزان باید با سلاح ایمان و بصیرت در این میدان حضور فعال داشته باشند.
وی بسیج دانشآموزی را مظهر «خودباوری ملی و تداوم خط شهدا» دانست و گفت که آموزش و پرورش باید سنگر نخست جهاد تبیین باشد.
این مواضع، ادامه همان گفتمان امیدآفرینی و تربیت معنوی است که در روزهای گذشته از سوی وزیر مطرح شده بود.
سفر استانی به زنجان؛ عدالت آموزشی در میدان عمل
در پایان هفته، علیرضا کاظمی در سفر استانی به شهرستان خدابنده از اختصاص ۷ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و هنرستانی خبر داد و گفت:آموزش و پرورش، مسئله نخست دولت و مجلس شورای اسلامی است.
وی در دیدار با فرهنگیان، مدیران و خانوادههای شهدا، از پیگیری آییننامه ارتقای رتبه معلمان، افزایش حق مدیریت مدارس و حل مشکلات تعاونیهای مسکن فرهنگیان خبر داد.
وزیر همچنین بر لزوم مولدسازی داراییهای آموزشی و استفاده از ظرفیتهای بومی در مناطق کمتر برخوردار تأکید کرد.
این سفر را میتوان نشانهای از رویکرد میدانی و عدالتمحور وزارتخانه دانست؛ تلاشی برای نزدیک شدن به مدارس، مناطق محروم و معلمان خط مقدم تعلیم و تربیت.
هفته اخیر در وزارت آموزش و پرورش را میتوان نقطه تلاقی سیاست و عمل دانست. علیرضا کاظمی در فاصله چند روز، از تحول ساختاری و فناورانه تا رویکرد تربیتی و معیشتی را در دستور کار قرار داد.
محورهای سخنان و تصمیمات وزیر نشان میدهد که او در پی ایجاد توازنی میان «تحول سازمانی، معیشت معلمان و باور دانشآموزان» است؛ سه ضلع اصلی بازسازی اعتماد در بزرگترین نهاد تربیتی کشور.
به نظر میرسد آموزش و پرورش در این دوره، در مسیر ترکیب حکمرانی هوشمند با تربیت الهامبخش قرار گرفته است ، مدلی که اگر استمرار یابد، میتواند نقطه آغاز دورهای تازه در تاریخ تعلیم و تربیت ایران باشد.

ارسال دیدگاه