وزیر آموزش و پرورش: پوشش تحصیلی پیش دبستانی به ۷۱درصد رسید

به گزارش کودک پرس ،محسن حاجی میرزایی روز چهارشنبه در ۲۵ کنفرانس تخصصی و۱۳ مدرسه زمستانی حقوق کودک به صورت ویدئو کنفرانس در بوشهر افزود: تجربه نشان داده تمام کسانی که دوره  پیش  دبستانی را به خصوص در مناطق ۲ زبانه پشت سر گذاشته اند دوران تحصیلی خود را موفق تر و با مشکلات کمتری پشت سر گذاشته اند.

وی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد پذیرش پیش دبستانی در مناطق روستایی نیز از ۲۵ درصد با سه برابر افزایش به ۶۵ درصد و در مناطق محروم نیز از صفر به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی نیز امروز به ۹۸.۸۷ درصد رسیده است براین اساس باید بررسی جامعی در خصوص کسانی که از گردونه نظام تعلم و تعلیم دور مانده اند انجام شود.

حاجی میرزایی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱.۲درصد این جمعیت به دلیل دسترسی نداشتن به آموزش یا فرصت‌های آموزشی، بیماری‌ها، معلولیت‌ها، مسائل فرهنگی  و مسائل اقتصادی از آموزش محروم بوده اند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش با همت نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و آموزش و پرورش در فاصله سال‌های ۹۲- ۹۳ و ۹۸- ۹۹ ، ۳۶هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس بازگشته اند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر جمعیت دانش آموزی عشایری کشور از ۱۸۰ هزار به ۲۱۱ هزار نفر، افزایش ۱۱ درصدی  شمار دانش آموزان دختر عشایری و تعداد مدرسه‌های شبانه روزی با ۳۶ درصد افزایش از ۱۷۲ به ۲۳۵ مدرسه افزایش یافته است.

حاجی میرزایی با تاکید بر رعایت حقوق دیگران از طرف دولت افزود: مطابه حق از جمله مواردی است که باید آگاهی حقوقی خانواده و دانش آموزان در این خصوص ارتقا یابد و در این میان احقاق حقوق کودکان بعنوان یک اولویت مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حق آموزش همانند سایر حقوق از حقوق مسلم کودکان است و تامین نکردن این حق باعث می‌شود سایر حقوق دیگران دستخوش آسیب قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین نیاز افراد برای هویت یافتن، نقش گرفتن و برای اینکه فرد روی پای خود بایستد و برای گرفتن مسئولیت اجتماعی ابراز وجود کند، آموزش است.

وی تاکید کرد: دانش آموزان و کودکان برای اینکه بتوانند به عنصر کارسازی تبدیل شوند نیازمند آموزش هستند و در همین راستا باید آموزش لازم در اختیار آنها قرار گیرد.

حاجی میرزایی  با بیان اینکه اختلال در آموزش مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: نابرابری‌های گوناگون در جامعه از جمله نابرابری‌ها در ثروت، امکانات، تجهیزات، قدرت، درجه ناتوانی و توانمندی های انسان‌ها بیش از هر چیز تحت تاثیر آموزش قرار دارد به این معنی که اگر ما نتوانیم فرصت‌های برابر و مناسبی برای دسترسی به آموزش ایجاد کنیم این نابرابری به تدریج در همه شئون زندگی خود را نشان می دهد.