به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کودک پرس، تاکنون دو بخش مصاحبه با حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با عنوان «تنها کتابی که با همکاری 600 نفر تدوین شد/ داروی بسیاری از آسیبهای کشور را در این سند جستوجو کنید» و «آسیبهای نظام آموزش غربی در ایران با احترام رفتاری به وصایای امام(ره) قابل درمان است» منتشر شد.
مصاحبه سوم را در این خصوص بخوانید:
حجتالاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در ادامه مباحث دو بخش گذشته پیرامون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نوبت به حلقه واسط بین مبانی نظری و راهکارهای سند رسیده است؛ چراکه عدم وجود این حلقه میانی سبب شده است اشکالات و ایراداتی نظیر ایدئولوژیک بودن و نامفهومی بخشی از این سند مطرح شود که در جای خودش به طور مفصل به آن پرداخته می شود اما در این بخش به مباحثی جهت اهمیت و عظمت سند با عنوان مصادیق ساحتهای 6گانه در قالب یک مقدمه و 3 فصل بحث می شود که میتواند پاسخی به برخی از اشکالات بر سند هم باشد.
وی با طرح این پرسش که چه نسبتی میان مبانی نظری و راهکارهای آن موجود است تا بتوان یک آموزشگاه و آموزشهای آن را متحول کرد، گفت: در هر مدرسهای فیما بین مربی و متربی یک سلسله مباحث نظری وجود دارد که غنای آنها سطح روابط در آموزشگاه را تعیین میکند.
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر متربی نزد مربی امانت الهی تعریف شود نه یک موجود بی اختیار مانند ماده مواد اولیه در صنعت و ساختمان سازی باشد، اگر این روابط قلبی به صورت توحیدی تعریف و تحویل شود، متربیان علم آموزی را وسیله تقرب الی الله از سوی مربیان وجدان نموده و خدمت به خلق و جهان خلقت را وظیفه انسانی دانسته و مقصود از آفرینش انسان و جهان را عبادت نازل شده در کتاب وحی، شهود میکنند.
وی ادامه داد: محصول این مبانی نظری، ثمراتی دارد از جمله تحول در علوم انسانی است و هم چنین آسیب شناسی مراکز علمی و فرهنگی چون تأسیس دارالفنون و انواع مهاجرتها و بسیاری از آسیبهای پنهان و آشکار اجتماعی در 40 سال انقلاب اسلامی که قبل از درمان در چرخه پیشگیری برنامهریزی مدیریت کشور قرار گرفته است و در نهایت تحول مد نظر سند به نمایش گذارده میشود.
حجتالاسلام والمسلمین درودی با بیان اینکه فصول 3گانه مطرح شده شامل «چرخشها در امور اداری آموزش و پرورش»، «چرخشها در متون درسی دانشآموزان» و «چرخشهای در مدیریت مدارس کشور» است.
وی افزود: برای اینکه 3 فصول فوق الذکر عملیاتی شود، ناگزیر هسیتم مصادیقی از باطن ساحتهای 6گانه تربیتی در مبانی سند تحول را در این مرحله اساسی استخراج نموده و به قضاوت اهل نظر بگذاریم.
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش به مصادیقی برای هر ساحت اشاره کرد.
*** تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی
1- چرخش از برنامههای پراکنده معارف اسلامی به یک دروه پیوسته و هماهنگ و همه جانبه 12 ساله
2- تدوین و تألیف کتابی تحت عنوان ( نماز جمعه اعتکاف ماه مبارک رمضان- ماه محرم- عید نوروز ……) جهت آموزش نظری دین مبین اسلام
3- اردوهای محاسبه شده برای بازدید علمی از مشاهد مشرفه داخل و خارج کشور متناسب ظرفیت در هر استان
4- آموزش برخی دروس معارف اسلامی و مرتبط با مباحث علوم انسانی در مساجد با در نظر داشتن ظرفیت های مخلتف مساجد
5- برگزاری برخی دروس توسط دانش آموزان در مساجد و مراکز فرهنگی مرتبط با آنها
6- متنجانس سازی اردوی راهیان نور و اربعین حسینی با دروس دینی و قرآن دانش آموزان
7- در ابلاغ و اعطای حکم به ائمه جمعه کشور، ابتدا از آنان طرح و برنامهای برای آموزش و پرورش مطالبه شود.
8- روز های پنج شنبه، برخی دروس دانش آموزان در مصلیهای نماز جمعه برنامه ریزی و اجرا شود.
9- روزهای جمعه برخی برنامه های قرارگاه فرهنگی ستاد نماز جمعه با مدیریت دانش آموزان دیده شود.
10- با تعریف برنامهای فراگیر دانش آموزان حد الامکان در هر ماه متناسب دروس خودشان با مقام معظم رهبری زیدعزه دیدار داشته باشند.
11- حضور دوره ای روحانیون نخبه و متخصص در آموزش و پرورش جهت رصد متون دروس معارف اسلامی و آسیب شناسی از روند برنامههای آن
12- تشکیل شورای تعلیم و تزکیه کشور توسط 3 شورای عالی حوزه های علمیه و انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش
*** تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی
1- چرخش عنوان وزیر آموزش و پرورش به وزیر دین و دانش
2- چرخش از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی جهت وزیر آموزش و پرورش، به رأی اعتماد مجلس دانش آموزی و معلمان نمونه کشوری و سپس به تصویب مجلس شورا برسد.
3- چرخش عنوان معاونت پرورشی در وزارتخانه، به معاونت تربیت روحانی
4- چرخش عنوان مدیر کل قرآن و عترت نماز، به مدیرکل اقامه نماز و مناجات و تلاوت قرآن و سبک زندگی معصومین(علیهمالسلام)
5- چرخش از مسئولیتهای متغیر به تعریف پستهای ثابت در دورههای 12 ساله در معاونتهای آموزشی خصوصاً تربیتی
6- درج عنوان الزام سوادآموزی فرزند در سند ازدواج زوجین
7- درج عنوان همکاری با آموزش و پرورش در فرم ارزیابی کارمندان دولت و سازمانهای خصوصی کشور
8- بخش پذیری افت تحصیلی دانش آموزان به وزارتخانه ها و سازمانهای خصوصی بر آمده از نظر مربیان و متربیان و پرداخت اعتبار جهت رشد آنان
9- تدوین و تألیف برخی کتب به صورت اختصاصی و اشتراکی متناسب رویدادهای استانهای کشور
10- در هر استان یک کانال صدا و سیما توسط دانشآموزان جهت اطلاع رسانی از وضعیت آموزش و پرورش جهان و همچنین رویدادهای داخل کشور، متناسب با برنامههای تربیتی دانشآموزان دیده شود.
11- تشکیل یک کارگروه داوری در هیأت دولت جهت امتیاز بخشی به فرم ارزیابی وزرا، و وزارتخانههای آنها در سطح همکاری آنها با وزارت آموزش و پرورش
12- تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی جهت رکن اساسی و پر رنگ مناظرات و تبلیغات نمایندگان ریاست جمهوری و شوراها که آموزش و پرورش در آغاز و خاتمه آن به صورت رسمی و رصدی دیده شود.
*** تعلیم وتربیت زیستی و بدنی
1- چرخش از عنوان نمره ورزش به نمره شادابی جسمانی
2- الزام صدا و سیما و شرکت های تبلیغاتی در مشارکت محتوی با آموزش و پرورش خصوصاً تبلیغات مواد غذایی
3- برخی دانشآموزان صاحب قدرت بدنی با تعریف متناسب از دروس ورزشی آنها، برنامه بازدید از بعضی زندانهای کشور خصوصا مراکز کانون اصلاح و تربیت، در طی سال تحصیلی برای آنها برنامهریزی گردد.
4- سازمان استاندارد برخی محصولات خود را با نظرسنجی از دانشآموزان و معلمان مدارس شاخصبندی کند.
5- تمام ورزشکاران بنام کشور، موظف به یک دوره تدریس در مدارس آموزش و پرورش گردیده و در مالیات دادن آنها به دولت امتیاز بخشی شود.
6- بخشی از نمره ورزش دانش آموزان به صورت ترکیبی با دروس دینی و قرآن دیده شود.
7- درسی تحت عنوان سبک تغذیه دانشآموزی توسط دانش آموزان در هر استان تهیه و تنظیم گردیده و متناسب آن در آموزشگاهها اعتبار بخشی شود.
***تعلیم و تربیت زیبا شناختی و هنری
1- چرخش حد الامکان شکل کلاسهای دانشآموزان از طولی به دایرهای
2- چرخش سر درِ مدارس از ورودی باراندازها و بنگاه های بارگیری، به ورودی مساجد و مشاهده مشرفه و باشگاههای بزرگ ورزشی جهان متناسب هر استان جهت مدیریت جعبه خیال دانشآموزان
3- چرخش معماری کلاسهای درس از ساختمانهای تجاری ساز به آرایش تالارهای هنری
4- چرخش از مشاوره دادن تک بعدی مربیان، به مشاوره دادن مشارکتی با استفاده از دانشآموزان واجد شرایط
5- تدوین عنوان درس انتخاب همسر در پایه دهم دانشآموزان کشور
6- الزام برگزاری دروس هنر دانشآموزان در اردوها
7- الزام وزارت ارشاد در برنامههای هنری به مشارکت با برنامههای وزارت آموزش و پرورش
8- تدوین و تألیف کتابی تحت عنوان انواع نشاط و شادی در تاریخ بشر با مشارکت حوزه علمیه و آموزش و پرورش
9- تدوین و تألیف کتابی تحت عنوان آثار هنر ایرانیان قبل و بعد اسلام ،جهت حضور در اماکن مشرفه و اماکن باستانی
10- با تصویب قانون در شورای عالی آموزش و پرورش، انجمن کهنسالان فرهنگی توسط دانشآموزان هنرمند اداره گردد.
11- با جهت دادن به وقفهای در کشور، وقف دانشآموزی خصوصا در بخش هنر قرآنی تشویق و ترویج داده شود.
12- با تصویب ملزومات سیر اجرایی کردن وصیت نامه شهدا، بخشی از دروس هنر دانشآموزان از پایه ابتدایی تا متوسطه دوم به کشف هنرمندیهای شهدا اختصاص داده شود.
*** تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای
1- چرخش از بودجه اختصایی به مشارکتی در تربیت دانشآموزان نخبه و کم توان با همکاری دیگر وزارتخانههای مرتبط
2- چرخش از رهاسازی دانشآموزان فارغ التحصیل برای بهره برداری وزارتخانه ها و دیگر نهادها و سازمانها، به ثبت نام و ارائه تقاضای وزارتخانهها از فارغ التحصیلان و پرداخت مالیات علمی
3- چرخش از رهاسازی متربیان در تعطیلات تابستان به برگزاری تدریس توسط دانشآموزان نخبه در فضای مجازی برای دانشآموزان محروم با رویکرد کسب مهارتهای شغلی
4- چرخش از عنوان صدور مجوز ساخت و سازها در وزارت مسکن و سازمانهای تابعه آن، به عنوان ملزومات ساخت و ساز مدارس و مساجد
5- چرخش از صدور کارنامه تحصیلی، به کارنامه تحصیلی و مهارتی و رفتاری جهت امتیاز در استخدامهای دولتی
6- پرداخت بخشی از حقوق معلمان توسط وزارتخانهها که نیاز به تربیت خاص دانشآموزان برای موفقیت خودشان دارند.
7- تصویب قانون مجلس جهت جابهجایی کارمندان دولت برای پاداش و پالایش متناسب نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش
8- تدوین و تألیف درسی تحت عنوان انتخاب مهارت و شغل، و تهیه سندی برای جلسه دفاع در حضور معلمان و دانشآموزان و والدین
9- تدوین و تألیف کتابی تحت عنوان مهارت یابی در فضای مجازی با مشارکت حوزه علمیه و آموزش و پرورش
10-تدوین یک کتاب با عنوان نظرات دانشآموزی متناسب نیازهای هر استان، خصوصاً نیازهای محلی که تدریس آن توسط دانشآموزان و نظارت آن با معلمان صورت گیرد.
11- تصویب قانونی در شورای عالی آموزش و پرورش جهت تعیین رویکرد پژوهش ها و تحقیقات در هر استان، متناسب چالش ها و آسیب های اجتماعی دانش آموزان و معلمان و والدین و هم چنین مرتبط کردن تحقیقات دیگر نهادهای دولتی در آن استان
*** تعلیم و تربیت علمی و فنآورانه
1- چرخش از عنوان رشتههای فنی و هنرستانها به رشتههای نیرو ساز صنعت کشور
2- چرخش متون کتب دینی و قرآن از آیات و روایات یک وجهی به چند وجهی
3- چرخش متون کتب عربی متناسب با زبان رسانههای کشورهای همسایه و مسلمان
4- چرخش متون کتب اجتماعی از کلی گویی به مباحث خرد و فردی دانش آموزان در هر استان
5- چرخش متون کتب پایه از ادبیات خنثی، به ادبیات اثرگذار و محرک به سوی تعالی اخلاقی
6- چرخش کتب و یا متون معاونت پرورشی از عقیدتی صرف، به متون چالشهای اجتماعی در هر استان
7- چرخش از تألیف یک جانبه متون در کتب درسی به چرخش تدوین مشارکتی با دانش آموزان
8- چرخش در برخی از تالیف کتب با متون مشترک، به متون اختصاصی و مورد نیاز در هر استان
9- چرخش عنوان کارنامههای دانشآموزان به کاریابهای دانشآموزان
10- چرخش محتوای کارنامههای دانشآموزی از ارزیابی متربیان به ارزیابی معلمان و والدین و صدا و سیما و دیگر عوامل اثرگذار
11- چرخش عنوان اخلاق در کارنامه متربیان در 4 ستون به سطح رفتار اجتماعی دانش آموز با همکلاسیها، والدین، محله و مسجد
12- چرخش از عنوان رقابت در مدارس به مسابقات
13- چرخش از عنوان مردود به عمر مجدد
14- چرخش از عنوان نمره دروس پایه به نمره ابتکار و اختراع و قد عقلی
15- چرخش از برنامه ریزی یکطرفه مدارس به برنامه ریزی مشارکتی با دانش آموزان در تدریس متون آموزشی و ارزیابی از آنها
16- چرخش از تدریس حافظهای به تدریس کارگاهی در قالب اردوها
17- چرخش از متون تدریس اصول الدین به تدریس کتاب حکومت مهدوی
18- برگزاری تدریس برخی دروس متناسب دانش آموزان توسط کارمندان وزرات خانه های مرتبط
19- تدوین و تألیف و تدریس کتابی تحت عنوان دشمنان ایران زمین ( مغول صدام امریکا اسرائیل و …….)
20- الزام دانشگاههای کشور به درج بندی در فرم امتیاز پایانهها و رساله های دکتری، با عنوان رویکرد آموزش و پرورشی مباحث در عناوین دفاع شده توسط دانشجویان
ارسال دیدگاه