لازم است در عصر دیجیتال، فناوری را با هنر و ادبیات تلفیق کنیم
به گزارش خبرگزاری کودکپرس، گودرزی دهریزی در این نشست گفت: خواندن کتابهای ادبیات و هنر میتواند در نگرش انسان تغییرهایی ایجاد کند. تغییرهای اجتماعی، حاصل وجود فردفرد ماست. هنر نهتنها به ما امکان میدهد ارتباطی عمیقتر با جهان درونی خود برقرار کنیم؛ به ما کمک میکند که بهبود روحیه و احساساتمان را نیز تقویت کنیم […]
به گزارش خبرگزاری کودکپرس، گودرزی دهریزی در این نشست گفت: خواندن کتابهای ادبیات و هنر میتواند در نگرش انسان تغییرهایی ایجاد کند. تغییرهای اجتماعی، حاصل وجود فردفرد ماست. هنر نهتنها به ما امکان میدهد ارتباطی عمیقتر با جهان درونی خود برقرار کنیم؛ به ما کمک میکند که بهبود روحیه و احساساتمان را نیز تقویت کنیم و خلاقیتمان را به اوج برسانیم.
او درباره تأثیر هنر بر ارتباط و ارتباط انسانی بیان کرد: هنر میتواند ارتباطات انسانی را تقویت کرده و افراد را به هم متصل کند. در هنر و ادبیات متوجه میشویم هیچچیز در این دنیا قطعی، پایدار و ابدی نیست و نمیتوان توقع بقای چیزی را داشت.
نویسنده مجموعه «یک پاورقی» درخصوص دستهبندی زبان تأکید کرد: سه نوع زبان داریم: «زبان عادی» از این زبان برای برقراری ارتباطهای روزمره استفاده میشود، «زبان ادبی» که از آن برای خلق آثار ادبی همچون شعر، داستان و… استفاده میشود و «زبان علمی» زبانی است که از آن برای انتقال مفاهیم علمی در قالب مقاله و کتاب استفاده میکنیم.
او درباره زندگی در عصر دیجیتال توضیح داد: در عصر دیجیتال زندگی میکنیم و لازم داریم فناوری را با هنر و ادبیات تلفیق کنیم. هنر و ادبیات و فناوری دارند باهم جلو میروند تا زمانی که باهم در یک خط و هماهنگ جلو میروند خوب است؛ اما اگر ادبیات و هنر جلوتر از فناوری باشد باید از آن استقبال کرد.
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: تا وقتی که در دنیا به فرهنگ و ادبیات و هنر فکر میکنند، یک توازنی بین پیشرفت فناوری و ادبیات وجود دارد؛ زیرا همیشه مدیریتِ فناوری و جهان دیجیتال به دست هنر است.
نویسنده کتاب «خاطرات چهلتیکه» با بیان اینکه ادبیات هر فرهنگ، بازتابی از ارزشها و دغدغههای مشترک مردم آن است، افزود: تمام خوانندگان ادبیات و علاقهمندان هنر بعد از مدتی ویژگیهای خالقان ادبیات هنر را به خود میگیرند.
گودرزی دهریزی در پایان گفت: نبوغ و درخشش نویسندگان و شاعران در بیان جنبههای اساسی زندگی انسان و به تصویر کشیدن آن است. همانطور که یک شاعر و نویسنده تصویر دگرگونه از جهان دارند، داستانخوانها هم جهان را به همان شکل که آنان تعریف میکنند، میبینند.
وی گفت: بچههایی که زیاد داستان میخوانند را با بچههایی که داستان نمیخوانند مقایسه کنید بچههایی که داستان میخوانند به راحتی میتوانند قصه و اتفاقهای روزمره خودشان را تعریف کنند.
نشست تخصصی «کتاب به عنوان ابزار تغییر اجتماعی: بررسی تجربیات موفق» از سوی ادارهکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران روز دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
سیودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «خواندن برای همدلی» از بیستوسوم تا سیام آبان ۱۴۰۳ برگزار میشود.
ارسال دیدگاه