سهم نظام آموزش و پرورش در تربیت کودکان کاهش پیدا خواهد کرد

اولین نشست از سلسله نشست‌های «آینده روشن» با حضور کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت و با موضوع «آینده تعلیم و تربیت در ایران» از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ،اولین نشست از سلسله نشست‌های «آینده روشن» با موضوع «آینده تعلیم و تربیت در ایران» از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد.

در این نشست حبیب رحیم پور پژوهشگر تعلیم و تربیت، محمود مهرمحمدی سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان، سیدمحمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام محمد امین نخعی عضو هیئت‌علمی فرهنگستان علوم اسلامی به بررسی مسائل حوزه تعلیم و تربیت پرداختند.

سیدمحمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش در این نشست گفت: وقتی صحبت از نظام آموزش و پرورش می‌کنیم بسیار خطای بزرگ انجام دادیم اگر نظام آموزش و پرورش را مترادف تعلیم و تربیت قرار دهیم. با این حال وقتی آموزش و پرورش را مورد نقد قرار می‌دهیم نظام آموزش و پرورش را مترادف نظام تعلیم و تربیت و هم وزن نظام تعلیم و تربیت تصور می‌کنیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش تاکید کرد: ضرورت‌هایی که وجود دارد باعث شده بعد از پیروزی انقلاب ما دائما به فکر تحول در آموزش و پرورش بیفتیم و تلاش‌هایی در این مسیر انجام بدهیم. بعد از پیروزی انقلاب حداقل در چهار نوبت سعی کردیم که در آموزش و پرورش تغییر بنیادی ایجاد کنیم.

بطحایی گفت: آخرین مرحله برای تعییر در نظام تعلیم و تربیت تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که چندین سال است روی میز مانده و فقط به آن نگاه می‌کنیم. آن سه مرتبه قبلی هم متاسفانه به دلیل غفلت و توجه نکردن به فلسفه تعلیم و تربیت با شکست مواجه شد.

وی تاکید کرد: ما تحول در آموزش و پرورش را صرفاً از نظام آموزش و پرورش توقع داریم و ضرورت تبیین و توجه به فلسفه تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه‌های ملی و دینی را مورد کم توجهی قرار دادیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر روندی که در گذشته در حوزه تعلیم و تربیت داشتیم و روندی که الان داریم را بررسی کنیم و همچنین آینده را پیش بینی کنیم حتما متوجه می‌شویم که سهم نظام آموزش و پرورش در تربیت کودکان کاهش پیدا خواهد کرد.

وی بیان داشت: آموزش و پروش با تجاربی که در گذشته به دست آورده، الان سندی با عنوان سند تحول بنیادین دارد، سندی که نقشه راهی برای رفتن به آینده است، البته ممکن است این سند خطایی هم داشته باشد، اما امروز محور اصلی برای حرکت به آینده است و همه گفتنی‌ها در سند وجود دارد.

بطحایی تصریح کرد: ما همواره تلاش کردیم نظام آموزش و پرورش را متحول کنیم، اما شکست خوردیم، اکنون مسائل نظام آموزش و پرورش همان مسائل ۴۰ سال پیش است، الان سند تحول در مقابل ما قرار دارد و نباید دیگر به سمت طراحی سند برویم.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سند تقریبا کامل است، باید اجازه بدهیم قطار اجرای سند حرکت کند بعد اصلاحات مورد نیاز را هم انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما باید همه انرژی خود را برای اجرای سند تحول بگذاریم. پیشنهاد من این است که اجرای سند تحول باید به عنوان یک کلان پروژه دیده شود. در سند تحول مسائل مختلف دیده شده است، ممکن است کاستی‌هایی هم داشته باشد، ولی اگر این قطار حرکت کند می‌شود کاستی‌ها را برطرف کرد.

بطحایی تاکید کرد: اصلا صلاح نیست به سمت طراحی‌های جدید برویم، ما اجرای سند تحول را فقط از نظام تعلیم و تربیت توقع داریم، این کار نباید فقط بر دوش نظام تعلیم و تربیت باشد، اجرای این سند باید به شکل یک پروژه ملی دیده شود.

وزیر سابق آموزش پرورش اظهار داشت: ما باید به سمت اجرای یک برنامه عملیاتی برای اجرای سند تحول برویم، اگر ما مجددا شروع کنیم به سمت طراحی و مطالعات، سال‌ها خواهد گذشت و نسل‌های بعد باز هم باید مثل ما درباره عدم تحول در آموزش و پرورش به گفتگو بنشینند.