ترسیم ۵ محور همکاری های مشترک سازمان بهزیستی و دانشگاه فرهنگیان

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی ۵ محور اصلی همکاری های مشترک این سازمان با دانشگاه فرهنگیان را ترسیم کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر سید جواد حسینی، معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در نشستی با حضور دکتر برزویی رییس دانشگاه فرهنگیان و معاونین و مشاورین با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی ارگانیکی و ماموریت گراست گفت: این دانشگاه وظیفه تامین نیروی انسانی و معلمان و مربیان مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: همه دستگاه ها می بایست در انجام این ماموریت دانشگاه فرهنگیان را یاری کنند. به طور مشخص در حوزه شناخت، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در نسل نوجوان و کودکان و آشنایی با پدیده های نوپدید آسیب های اجتماعی که از تنوع زیادی برخوردار است مانند فضای مجازی و آموزش نو معلمان بهزیستی می تواند  همکاری تنگاتنگی با داشته باشد.

دکتر حسینی با اشاره به اراده بهزیستی برای ایجاد شبکه داوطلبان با رویکرد بهزیست محله ادامه داد: با ایجاد شبکه داوطلبان در سازمان بهزیستی مهمترین بخش جامعه نوجوانان و جوانانی هستند که در دانشگاه فرهنگیان دوره های مختلف را می گذرانند. حضور این افراد در شبکه داوطلبان برای انجام امور توانبخشی و مربی گری برای کودکان و نوجوانان مددجو و … نه تنها به انجام درست ماموریتهای سازمان بهزیستی کمک می کند بلکه خود این دانشجویان برای تبدیل شدن به معلمی تمام ساحتی یاری می کند.

وی افزود: سازمان بهزیستی و دانشگاه فرهنگیان دارای ظرفیت های متنوع و متفاوتی در حوزه فعالیت های مرتبط با اوقات فراغت، ورزشی و برگزاری اردوها هستند که با همکاری دو جانبه می توان استفاده موثری از این ظرفیت ها داشت.

رییس سازمان بهزیستی یاد آور شد: در حوزه هایی مانند غربالگری و توانبخشی به ویژه برای دانش آموزان استثنایی،  ۳۴۰۰ مرکز بهزیستی می تواند کمک زیادی در موضوع یادگیری  عملی به معلمان ویژه دانش آموزان استثنایی کند. این آموزش ها می تواند مرتبط با ترویج و گسترش زبان اشاره، خط بریل و … باشد.

وی با اشاره به موضوع اختلالات یادگیری در کودکان گفت: آموزش های مختلف در این خصوص نیز می تواند یکی دیگر از محورهای همکاری مشترک بهزیستی با دانشگاه فرهنگیان باشد. هم اکنون ۶ تا ۸ درصد دانش آموزان دچار اختلالات یادگیری هستند در حالی که تعداد مراکز آموزش و پرورش برای این موضوع بسیار کمتر از تعداد مورد نیاز است. اختلال یادگیری بحران پنهانی است که موجب تکرار در شکست تحصیلی برای دانش آموزان می شود و اگر معلمین از این موضوع مطلع نباشند نه تنها اختلالات یادگیری به مشکلات تبدیل خواهد شد بلکه این عدم آگاهی به اختلال یاددهی نیز منجز می شود. سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی و دانشگاه فرهنگیان می توانند در این زمینه به شناخت و توانمندی معلمان و ارائه خدمات کمک کنند.

در ادامه این نشست دکتر برزویی ریاست دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک مسئولیت دکتر حسینی و ارزوی توفیق ایشان و اعلام آمادگی جهت همه گونه همکاری با سازمان بهزیستی بر نقش افرینی دانشگاه و همه دستگاهها برای ایجاد فرصت های یادگیری و هویت افرینی تاکید کرد.

وی  ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نسل جدید بحث احساس افتخار و هویت در قلمرو های مختلف دینی  علمی و خانوادگی است و در این مسیر همه باید دست به دست هم دهیم تا احساس هویت نوجوانان و جوانان در مواجهه با اسیب های اجتماعی مدد رسانیم.