بررسی طرح «شب‌‌مانی دانش‌آموزان در مدرسه»

به گزارش کودک پرس ، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آخرین جلسه این شورا، اظهار کرد: دستور کار این جلسه، آیین‌نامه برگزاری اردوها بود که بعد از ۳ جلسه بررسی به تصویب نهایی رسید.

 

وی ادامه داد: این آیین‌نامه را از دو منظر باید نگاه کرد؛ اولین منظر، اثربخشی اردوهاست که به عنوان یک فعالیت آموزشی و تربیتی مؤثر حداکثر استفاده را باید از آن به عمل آورد؛ به عبارت دیگر بسیاری از اهدافی که در کلاس درس و درون مدرسه نمی‌توانیم محقق کنیم در اردوها و در یک فضای صمیمی و دوستانه، می‌توان زمینه تحققش را فراهم کنیم.

نوید ادهم تصریح کرد: در فضای اردو، صمیمیت بین دانش‌آموزان و همچنین بین آنها و معلم‌شان‌ ایجاد شود و در محیط طبیعی مثل کوه، پارک و جنگل به فراگیری دانش می‌پردازند.

وی افزود: در آن سوی قضیه و منظر دوم، آسیب‌های اردوها وجود دارد مثل واژگونی اتوبوس‌ها و اینکه خطرات را چگونه می‌توان ایمن کرد که هم آن فرصت را داشته باشیم و هم بتوانیم تهدید را مهار کنیم.

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آیین‌نامه اردوها با این دید تنظیم و تصویب شد و نکات خیلی خوبی پیش‌بینی شد که بچه‌ها در چه سنی، چه دوره‌ تحصیلی و چقدر مجاز هستند که از شهر خودشان خارج شوند.

وی ادامه داد: یک نکته‌ای در لابه‌لای بحث مطرح شد که قرار است همکاران در معاونت پرورشی کار کنند و در جلسه آینده شورای عالی مطرح شود و آن هم بحث «شب‌مانی» است که این روزها در برخی مدارس شایع شده است و به معنای خوابیدن و بیتوته در مدرسه است.

نوید ادهم با بیان اینکه در شب‌مانی، مدیر و معلم برنامه‌ریزی می‌کند که بچه‌ها یک روز در مدرسه بمانند، اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در عین حال که این موضوع را تأیید کرده و مفید می‌داند اما معتقد است که باید قانون‌مند است و به عنوان طرحی، مستقلاً تنظیم شود.

 

وی تصریح کرد: شب‌مانی در مدرسه می‌تواند بسیار مؤثر باشد و با حداقل هزینه‌ها انجام شود اما باید مدیریت شده و آسیب‌ها شناسایی شود.

 

 

 

 

منبع: فارس