به گزارش کودک پرس ، مسابقهای که تصویرگران ایرانی نیز در آن حضور دارند و 22 شهریور اسامی برندگان آن اعلام میشود. بهرغم کسب افتخار تصویرگران جوان کشور در مسابقات و نمایشگاههای بینالمللی، این حوزه با آسیبهایی روبهرو است. مخاطبشناسی در تصویرگری کتابهای کودک و نوجوان امری واجب است. به طور طبیعی گروههای سنی مختلف نگاهها و دنیاهای متفاوتی دارند و قاعدتاً باید تصاویر با گروه سنی مخاطب کتاب هماهنگ باشد. این امر در انتشارات کشور کم و بیش صورت میپذیرد. در دهه هفتاد تصویرگران حرفهای در این عرصه فعالیت داشتند. در اواخر دهه هشتاد به دلایلی این تصویرگران آرام آرام کنار رفتند و تصویرگران جوان وارد عرصه شدند.
نکته دیگر طراحی جلد کتاب است. میتوان طراحی جلد کتاب را ویترین تصویرگری داخل کتاب دانست. وقتی مخاطب در ابتدا با یک تصویر زیبا روی جلد مواجه میشود، تصورش بر این است که باید تصاویر داخل کتاب نیز خوب باشد. مخاطب زیبایی را دوست دارد و شاید بدون ملاحظه تصاویر یا محتوای داخل کتاب برای انتخاب آن اقدام کند. نکته دیگر حرکت به سمت آثار نفیس است. یعنی جدای از اینکه اثری به لحاظ فنی خوب یا بد است، جلد کتابها به سمت آثار پرزرق و برق رفته تا به واسطه آن مخاطب را برای انتخاب کتاب ترغیب کند. حتی با کارهایی خارج از بحث گرافیک و تصویرگری (طلاکوب، نقرهکوب، یووی موضعی و…) برخی سعی میکنند این اثر را در بچهها ایجاد کنند.
این عوامل باعث شده است که طراحی جلد کتاب کودک و نوجوان برای ناشران جذاب باشد و بیشتر از حد متعارف به آن بپردازند. اگر به همان نسبت تصویر روی جلد به تصویرگری داخل کتاب، رعایت اصول فنی و هنری، محتوا، ساختار، نثر و موضوع پرداخته شود بسیار کارآمد است. مخاطب این کتابها بچهها هستند و اگر والدین قدرت تشخیص محتوای کتاب را نداشته باشند و فقط به واسطه جلد آن را انتخاب کنند، آسیبی جدی در این حوزه وارد شده است.
ارسال دیدگاه