اینترنت یکی از عوامل بی‌انگیزگی نوجوانان

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی بی‌انگیزگی در نوجوان را جزء عواملی عنوان کرد که می‌تواند آینده او را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به آسیب‌های فردی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و خانوادگی شود.

به گزارش کودک پرس ، مریم امینی با اشاره به عوامل بی‌انگیزگی در کودکان و نوجوانان و تأثیرات مخرب آن، اظهار کرد: بی‌انگیزگی کودکان و نوجوانان یکی از سخت‌ترین وضعیت‌هایی است که یک پدر و مادر ممکن با آن روبرو شود و در شرایطی که نوجوان در حال ضربه‌زدن به خود است، والدین احساس نیاز می‌کنند که باید در این مسئله مداخله کنند.

 

 

بی‌انگیزگی نوجوانان برای انجام انتظارات والدین/ برخورد عصبی والدین موجب سرخوردگی نوجوان می‌شود

 

وی ادامه داد: نوجوانان در بیش‌تر مواقع برای انجام انتظارات والدین خود بی‌انگیزه هستند، اما برای انجام کارهایی از جمله گفت‌وگوی تلفنی با دوستان، مهمانی دوستانه و بازی‌های دوستانه باانگیزه عمل می‌کنند که این مسئله دلایل زیادی دارد.

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخورد عجولانه و عصبی والدین به انجام کار توسط نوجوان باعث مقاومت فرزند می‌شود، عنوان کرد: نوجوان در این موقعیت احساس می‌کند، عشق والدین به آنان مشروط است و این حس به نوجوان آسیب می‌زند و نوجوان را دچار سرخوردگی و مقاومت بیشتر می‌کند.

 

امینی با اشاره به اینکه والدین اجازه کشف مسائل بااهمیت را به نوجوان نمی‌دهند، افزود: والدین اجازه نمی‌دهند فرزندان از شکست خود درس بگیرند در صورتی‌که یکی از راه‌های آموزش مسؤولیت‌پذیری به نوجوانان، بی‌مسؤولیتی آگاهانه است؛ یعنی والدین اجازه دهند تا فرزندشان کاری را آغاز و در آن شکست بخورد و سپس والدین با همدری به آن‌ها کمک کنند تا از این شکست درس بگیرند و در آینده در موقعیت‌های مشابه موفق عمل کنند.

 

 

آموزش مهارت‌های اجتماعی به نوجوان در ملاقات‌های خانوادگی

 

وی بیان کرد: والدین در بیش‌تر موارد مهارت حل مسئله را به نوجوان آموزش نمی‌دهند و به‌جای اینکه از فرزند خود بخواهند با منطق و استدلال صحیح، راه‌حل مسئله را پیدا کند به او می‌گویند چه کاری باید انجام دهد، در صورتی‌که نوجوانان تمایل دارند برنامه‌ی را طراحی و آن را دنبال کنند.

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: والدین نیز باید این مهارت‌ها را در ملاقات‌های خانوادگی و صحبت‌های فردی به نوجوان منتقل کنند و همچنین مهارت‌های مدیریت زمان را با انجام کارها و فعالیت‌های روزانه به نوجوان آموزش دهند، زیرا کلید موفقیت در مشارکت نهفته است.

 

 

بی‌انگیزگی منجر به آسیب‌های فراوان در نوجوان می‌شود/ تأثیرات اینترنت و فضای مجازی در بی‌انگیزگی کودکان و نوجوانان

 

امینی در ادامه با اشاره به تأثیرات مخرب بی‌انگیزگی در آینده نوجوانان، خاطرنشان کرد: بی‌انگیزگی در نوجوان می‌تواند آینده او را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به آسیب‌های فردی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و خانوادگی شود و همچنین سلامت روان نوجوان را در معرض آسیب قرار دهد که می‌طلبد والدین با نگاه ویژه‌ای این مسئله را مدیریت کنند.

وی نقش تکنولوژی و فضای مجازی را در ایجاد بی‌انگیزگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: علیرغم اینکه اینترنت به‌عنوان یک فناوری شگفت‌آور معرفی شده است، اما تکنولوژی و فضای مجازی بر مهارت‌های اجتماعی نوجوان تأثیرات منفی دارد، زیرا بهترین راه برای کشف خود زمانی است که کودک و نوجوان در حال یادگیری و تعامل با همسالان خود است.

 

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یادگیری از طریق تجربه و تحریک حس اتفاق می‌افتد و این مسئله زمانی که کودک و نوجوان از کامپیوتر استفاده می‌کند و بازی‌های رایانه‌ای پیشرفت مهارت‌های اجتماعی را تأخیر می‌اندازد.

امینی با اشاره به مضرات اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت، بیان کرد: زمانی که فرد به اینترنت و فضای مجازی اعتیاد پیدا می‌کند، انگیزه خود را برای تعاملات و ارتباط شخصی از دست می‌دهند و همچنین استفاده بیش از اندازه از اینترنت موجب استرس، کاهش سلامت روان، افسردگی و صدمات مغزی طولانی مدت می‌شود و بازی‌های رایانه‌ای در تکامل حافظه و یادگیری کودک و نوجوان اختلال ایجاد می‌کند.

 

 

تربیت فرزندان براساس شرایط زمانی صورت بگیرد/ والدین نگران فراز و نشیب تحصیلی و اخلاقی در فرزندان نباشند

 

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه نوجوان خود را در جمع مورد نصیحت و امر و نهی و مقایسه قرار ندهید، گفت: والدین باید فرزندان خود را متناسب با شرایط زمان فعلی تربیت کنند و در مقابل عملکرد یا رفتار غلط آن‌ها به‌صورت مستقیم به آن‌ها حمله نکنند، بلکه رفتار غلط آن‌ها را از شخصیتشان جدا کنند و به آن‌ها در رابطه با عملکرد غلط آن‌ها صحبت کنند.

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در خصوص مسائل بلوغ و شرایط و ویژگی‌های آن به‌صورت مستقیم، شفاف و راحت با آن‌ها صحبت کنیم، البته بهتر است این موضوع برای پسران توسط پدر و برای دختران توسط مادر صورت بگیرد.

 

امینی با بیان اینکه والدین نگران فراز و نشیب‌های تحصیلی، اخلاقی و مذهبی نوجوانان نباشند، خاطرنشان کرد: والدین اگر با این مسائل به‌درستی برخورد کنند، مطمئن باشند نوجوانان به تعادل لازم در هر مورد می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه والدین الگوی مناسبی از نظر اخلاقی، اجتماعی، مذهبی و عاطفی برای او فرزندان باشند، عنوان کرد: والدین از گذاشتن برچسب، اسم و… بر روی نوجوان خودداری کنند و بدانند افت تحصیلی، عدم تمرکز، حواس‌پرتی و عدم انگیزه تحصیلی در نوجوانان اول راهنمایی و اول متوسطه تقریباً شایع است و این یک امر طبیعی ناشی از بلوغ است.

 

 

نظرات خود را به نوجوان تحمیل نکنید

 

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه والدین هیچ‌گاه ایده، نظر و خواسته‌های خود را به نوجوان تحمیل کنند، گفت: با مشاهده یک رفتار نادرست در نوجوان، از اعمال روش‌های تنبیهی مثل اخراج از خانه، تنبیه بدنی و… خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه مشکلی مثل افسردگی، اضطراب، پرخاشگری زیاد، افت تحصیلی شدید و… در نوجوان به یک روانشناس یا مشاور متخصص مراجعه کنند.