ایجاد ‌کارگروه هوش مصنوعی‌ در سازمان آموزش و پرورش استثنایی

‌سالار قاسمی در کارگاه تخصصی «فناوری‌های کمکی هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزاری شد، ضمن تاکید بر جایگاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به‌عنوان یک «سازمان یادگیرنده»، به انتظارات متقابل این سازمان و جامعه علمی کشور اشاره کرد و گفت: ما آموزش و پرورش استثنایی را به‌عنوان سازمانی می‌دانیم که همواره در حال آموختن و به‌روزرسانی است و مهم‌ترین هدفی که برای دانش‌آموزان استثنایی در نظر گرفته‌ایم، دستیابی به استقلال فردی و اجتماعی است. 

وی ‌به تحول جایگاه هوش مصنوعی در عرصه آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز، هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی دیگر به‌عنوان یک ابزار صرف تلقی نمی‌شود، بلکه به یک روش و یک رویکرد بنیادین تبدیل شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه بر اهمیت دو روش کلیدی «توان‌محوری» و «عدالت اجتماعی» با محوریت هوش مصنوعی تاکید کرد و این دو را از ارکان جهت‌گیری‌های آتی سازمان دانست.

قاسمی از تشکیل «هیئت اندیشه‌ورز» با مشارکت اساتید برجسته دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و افزود: این هیئت وظیفه ارائه مشاوره در فرآیندهای برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی‌های کلان سازمان را بر عهده خواهد داشت. 

وی به ایجاد «کارگروه هوش مصنوعی» در این سازمان اشاره کرد و افزود: ما نیاز داریم تا در خدماتی که به مخاطبان خود ارائه می‌دهیم، حتما از هوش مصنوعی و ظرفیت‌های شما بزرگواران بهره ببریم. 

وی با اعلام آمادگی کامل سازمان برای پشتیبانی از طرح‌های نوآورانه، گفت: اینجا اعلام آمادگی می‌کنیم که حاضریم از فعالیت‌ها و برنامه‌های شما که در جهت اهداف سازمان و خدمت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد، حمایت‌های مالی و معنوی لازم را به عمل آوریم. 

قاسمی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش ملی «آموزش و پرورش استثنایی در هزاره سوم» خبر داد و گفت: این همایش همزمان با روز جهانی معلولین در آذر‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.