حوریه شهدادیزاده معلم مدرسه فاطمه معصومه(س)، امالسلمه استان هرمزگان، شهرستان سیریک، در گفتوگو با پانا درباره راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی گفت: «ارتقای کیفیت آموزشی، یک فرآیند پیچیده و طولانیمدت و نیازمند همکاری همه افراد جامعه است.»
وی افزود: «ارتقای کیفیت آموزشی به معنای ایجاد محیطی برای یادگیری است که در آن همه دانشآموزان بتوانند به پتانسیل کامل خود دست یابند. مدارسی که یادگیری، اساس همه فعالیتهای آن است، همه افراد از یکدیگر میآموزند. این امر مستلزم آن است که دانشآموزان مهارتهای لازم برای زندگی در قرن بیست و یکم را از جمله؛ تفکر انتقادی، خلاقیت، حل مسئله، کارگروهی و ارتباط مؤثر، فرا بگیرند.»
شهدادیزاده به موثر بودن یا نبودن راهکارهای وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: «راهکارهای انجام شده باید به صورت مستمر، پیگیری و اجرا شوند تا به نتیجه مطلوبی برسند و نیازمند منابع مالی، انسانی و زمانی کافی است و بهنظرم مهمتر از همه، حمایت ذینفعان این امر از جمله معلمان، دانشآموزان، اولیا، مدیران مدارس و سیاستگذاران، برای موفقیت این راهکارها ضروری است.»
این دبیر راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه کرد و افزود: «باید روشهای تدریس متنوعی برای پاسخگویی به نیازهای همه دانشآموزان طراحی شود، چون هر دانشآموزی روش یادگیری خاص خود را دارد. بهجای آموزش حفظ کردن مطالب، به دانشآموزان آموزش دهیم که چگونه فکر کنند، مسئله حل کنند و خلاقیت داشته باشند.»
وی ادامه داد: «استفاده از فناوریهای نوین در حال حاضر میتوانند به بهبود فرایند یادگیری و آموزش کمک کند. همچنین باید دانشآموزان را برای زندگی در جامعه آماده کرد و توجه به سلامت روان دانشآموزان، از اهمیت بالایی برخوردار است، چون تأثیر مستقیمی بر یادگیری آنها دارد.»
شهدادیزاده با بیان اینکه یکی از مهارتهای لازم برای زندگی در قرن ۲۱ مهارت کار تیمی است، اظهار کرد: «دانشآموزانی که با کار تیمی آشنا میشوند، از مهارتهای اجتماعی بیشتری برخوردار هستند و هنگامی که با مشکلات مختلف زندگی روبهرو میشوند، بهصورت فعالتر و توانمندتر عمل میکنند.»
وی افزود: «یکی از مسائلی که میشود در مدارس روی آن سرمایهگذاری کرد برای نشاط دانشآموزان، این است که با تغییر کوچک در شیوههای آموزش، فرصت کشف آنها داده شود. در کنکاشهای خود وقتی فرصت کشف دارند، لذت یادگیری بیشتر میشود.»
حوریه شهدادیزاده همچنین گفت: «ممکن است موارد مطرح شده در راهکارهای کوتاهمدت، میانمدت یا بلندمدت بیان شده باشند ولی با توجه به داشتن دانشآموزانی با نیازهای متفاوت و حساستر نسبت به سالهای قبل، نیازمند تغییرات اساسی و ویژهتر هستند.»
ارسال دیدگاه