سالار قاسمی در همایش گرامیداشت روز جهانی معلولان که صبح امروز در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار شد گفت: آموزشوپرورش استثنایی طبق فرمایش وزیر آموزشوپرورش در دوره جدید، توجه به دانشآموزان با نیازهای ویژه را در صدر برنامههای خود قرار داده است. برگزاری این همایش برای این است تا همه را متوجه کنیم که دانشآموزان با نیازهای ویژه نیاز به ترحم ندارند، بلکه باید همه دستگاهها را متوجه مهم کنیم که پای کار باشند و ماموریتهای خود را درست انجام دهند. قرار شد که از بودجه شهرداری برای سرویس این دانشآموزان هزینه شود، اگر این انجام شود ترک تحصیل در دانشآموزان با نیازهای ویژه کم خواهد شد.
وی افزود: سال گذشته دانشآموزانی داشتیم که در دانشگاههای تهران و شهیدبهشتی قبول شده بودند. محدودیت جسمانی مانع این دانشآموزان نمیشود بلکه موانع اجتماعی و پای کار نبودن مانع میشود که استعدادها شکوفا نشود. ما خیلیها را داریم که محدودیت جسمانی دارند اما جزو نخبگان هستند.
قاسمی ادامه داد: موانع ما هستیم، این پای کار نبودنها و انجام ندادن وظایف و مسئولیتها باعث میشود که این استعدادها شکوفا نشوند. خیرین مدرسهساز گفتند که اولویت و توجه ما ساخت مدارس برای این دانشآموزان است. ما باید خیرین را در این راه تشویق کنیم، این کار بزرگی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: روز جهانی معلولین برای این است که این روز سبب تقویت رهبری و ایفای نقش شود، یعنی اینکه شما وقتی که استعدادهای دانشآموزان را دیدید به آنها نقش دهید، این با شعار انجام نمیشود. شما باید ابتدا استعدادهای دانشآموزان را ببینید. ایفای نقش زمانی صورت میگیرد که استعدادهای دانشآموزان در مرحله اول کشف شود.
وی افزود: آموزش و پرورش تلاش میکند برای یک جامعه پایدار و توسعهیافته؛ جامعهای پایدار میشود که آدمها در جای خودشان نقش خود را پیدا کنند، قدرت رهبری و مدیریت داشته باشند، هرکسی در راه خودش و تواناییهای خودش قرار گیرد. این شعار ما است.
قاسمی با اشاره به سیاستهای آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش سیاستهایی دارد که اگر بتوانیم آن را محقق کنیم دانشآموزان استثنایی استعدادهای خود را کشف میکنند. یک، باید تلاش کنیم که آموزش و پرورش ما تعاملی و اجتماعی باشد، به عبارت دیگر توسعه مشارکت صورت گیرد. اگر این توسعه مشارکت نباشد، آموزش و پرورش موفق نمیشود؛ سنگبنای آموزش و پرورش استثنایی کشور مردم و خیرین و متخصصان هستند.
وی عنوان کرد: موضوع بعدی خانوادههایی هستند که در کنار دانشآموزان استثناییاند؛ آموزش و پرورش باید اولیای این دانشآموزان را ارتقا دهد. زمانی میتوانیم کیفیت را افزایش دهیم که اولیا هم آموزش ببینند. مشارکتپذیری، آموزش مهارتمحور و کیفیتبخشی خانوادهمحور، باید در اولویت باشد. خانوادهها باید توانمند شوند برای کمک به ما، فناوریهای جدید و هوشمصنوعی باید در کنار معلمان به تدریس کمک کنند؛ فناوریهای جدید باید در کنار این دانشآموزان قرار گیرد؛ البته هیچ چیزی جای معلم را نمیگیرد اما این هوشمصنوعی و ویژگیهای معلم میتواند برخی از این محدودیتها را کاهش دهد. هدف اصلی همه این همایش این است که مصداق واقعی عدالت آموزشی، تربیتی و کیفیت توجه به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
ارسال دیدگاه