عمر نشریات کودک در ایران کوتاه بوده است/ ضرورت وجود انجمن ادبی در مدارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کودک‌پرس در مشهد، حمیدرضا نویدی‎‌مهر در نشست علمی «ادبیات کودکان در مطبوعات و نشریات سده اخیر» که با همکاری مشترک گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‎‌المللی امام رضا (ع) و اداره مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی، در سالن شهید آوینی دانشگاه بین‌‎المللی امام رضا (ع) برگزار شد به بیان مطالبی دربارۀ اهمیت نشریات ویژۀ کودکان پرداخت و گفت: نشریات کودکان در فرهنگ‌‎سازی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بسیار مؤثرند. نشریات در مقایسه با کتاب‌ها به سبب تنوع مطالب، مداومت در انتشار، قیمت مناسب و دسترس‌پذیری آسان، تمایز دارند.

وی ادامه داد: از آنجاکه دوران کودکی از حیث یادگیری و تأثیرپذیری، حساس‌ترین دورۀ زندگی است، نشریات می‌توانند نقش مهمی در بخشی از برنامۀ مطالعه و آموزش کودکان در مدارس، زندگی فرهنگی و رشد همه جانبۀ آن‎ها ایفا کنند.

عمر نشریات کودک در ایران کوتاه بوده است/ ضرورت وجود انجمن ادبی در مدارس

نویدی‌مهر با تأکید بر اینکه نشریات ابزار مناسبی برای اوقات فراغت کودکان هستند، اظهار داشت: نشریه یک رسانه است که برای ایجاد رفتار خوبِ فرهنگی و شهروندی به ‎کار می‌آید. فرهنگ‌سازی از طریق آموزش‌های مختلف در نشریات اتفاق می‌افتد و مفاهیم آن می‌تواند جنبۀ ملی و بین‎ المللی نیز داشته باشد؛ مانند مفاهیم صلح، نوع‌دوستی، حفظ محیط زیست و….

وی با اشاره به اینکه ما در کشوری با گویش ‎ها و قومیت‎ های مختلف زندگی می‌کنیم اما زیست یکسان و آرمان مشترکی داریم، ابراز کرد: نشریات به‎ دلیل پیوستگی انتشاری که دارند، می‌توانند زنجیره واحد فرهنگی میان قومیت‌های متفاوت ایجاد کنند. باید به این ظرفیت وحدت‎ آفرینی، انسجام‎بخشی و شناخت بینافرهنگی که برخی نشریات کودک در گذشته و حال در کشور فراهم کرده‎اند، توجه کرد.

عمر نشریات کودک در ایران کوتاه بوده است/ ضرورت وجود انجمن ادبی در مدارس

حمیدرضا نویدی‌مهر در خصوص سابقۀ نشریات کودکان در ایران گفت: توجه به کودکان و نوجوانان در مطبوعات و نشریات از اواخر دورۀ مشروطه شکل گرفت. نشریات در آن زمان بیشتر دربارۀ کودکان و نوجوانان می‌نوشتند نه برای آنان که این دو موضوع با یکدیگر متفاوت است. از سال ۱۳۱۰ بعد، نشریات تخصصی برای کودکان و نوجوانان تولید شد که بیشتر آن‎ها ماهیت دانش‎آموزی داشتند و به مسائل علمی می‎پرداختند. تنها نشریه کودک در ایران که به یک خاطرۀ جمعی تبدیل شده است، کیهان بچه‌هاست که چند نسل با آن بزرگ شدند. متأسفانه عمر نشریات کودک در ایران کوتاه بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: پویایی یا ایستایی نشریات کودکان رابطۀ نزدیکی با گرایش‎های فرهنگی و هنجارهای اجتماعی داشته است. در دورۀ مشروطه، نشریاتی چون «علم و تربیت» برای کودکان می‌نوشتند و ستونی ویژۀ کودکان داشتند. در فاصله سال‎های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ شاهد رشد انتشار مطبوعات و نشریات حوزۀ بزرگسال در ایران هستیم. نشریات کودکان نیز از این زمان به بعد بیشتر دیده می شوند. در دهۀ چهل دو رخداد خوب در حوزه کودک دیده می‎شود. تأسیس «شورای کتاب کودک» با تلاش‌های ماندگار مادر ادبیات کودک ایران «توران میرهادی» و پس از آن، شکل‎گیری «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» که بر فضای نشریات کودک و نوجوان تأثیر می‎گذارند. نشریۀ «سپیدۀ فردا» از نشریات خوب کودکان در این دوره است که البته فعالیتش را از سال ۳۲ آغاز کرده است.

نویدی‌مهر همچنین با اشاره به افزایش چشمگیر نشریات کودکان در دهۀ هفتاد، خاطرنشان کرد: در دهۀ هفتاد حدود ۳۰۰ نشریه کودکان در ایران تولید شد که به دلایل اقتصادی، فعالیت تعداد زیادی از آنها متوقف شد. نشریات «آفتابگردان»، «دوچرخه»، «قلک»، مجله طنز گل‎آقا (ویژۀ کودکان) از این دست است. همچنین ویژه‎نامه‌های کودکان نیز به‎عنوان ضمیمۀ نشریات بزرگسال تولید می‌شوند؛ مانند همشهری. در این میان، همچنان تنها نشریۀ شاخص «کیهان بچه‌ها» است.

عمر نشریات کودک در ایران کوتاه بوده است/ ضرورت وجود انجمن ادبی در مدارس

در بخش دیگری از این مراسم محدثه مؤذنی‌راد، پژوهشگر مطبوعات کودکان، که به‎طور ویژه در خصوص سالنامه‌های دانش‎آموزی پژوهش‎هایی را انجام داده است، اظهار کرد: سالنامه‌های دانش‌آموزی، منابع ارزشمندی هستند که نه در دستۀ کتاب‌ها قرار می‌گیرند نه نشریات و متأسفانه دچار انزوا شده‌اند. اولین سالنامه در سال ۱۲۹۱ به دستور ناصرالدین شاه چاپ می‌شود. اما سالنامه‌های دانش‌آموزی از دورۀ پهلوی اول رونق می‌گیرد که تحت حمایت آموزش و پرورش و مدیران و معلمان مدارس تولید می‌شد. سالنامه‌های این دوران در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، آستان قدس رضوی و کتابخانه‎های قم موجود است.

وی در ادامه گفت: سالنامه های مدارس ایران، به مباحث اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، بهداشتی و هر آنچه مربوط به تعلیم و تربیت می‌شود، پرداخته‌اند.

این پژوهشگر مطبوعات کودکان در خصوص انتشار سالنامه‌ها در مشهد عنوان کرد: ابتدا در مشهد حدود ۱۸ تا ۲۰ سالنامه تولید می‌شد که برخی مدارس محدود و موفق در حوزه تعلیم و تربیت به این عرصه ورود پیدا کردند. اما در حال حاضر دیگر چنین فضایی را در مدارس نداریم؛ در حالی که هر مدرسه باید انجمن علمی و ادبی داشته باشد و گزارش‌های مربوط به خود را ارائه دهد.

عمر نشریات کودک در ایران کوتاه بوده است/ ضرورت وجود انجمن ادبی در مدارس

مؤذنی دربارۀ ساختار سالنامه‌ها توضیح داد: سالنامه‌ها غالباً از دل انجمن‌های ادبی شروع به کار کردند و دبیر ادبیات و مدیر مدرسه در رأس کار بودند. سالنامه‌های دختران و پسران از نظر نوشتاری متفاوت بود. تاریخ تأسیس دبیرستان، معرفی معلمان و کارکنان مدرسه، مقالات معلمان و دانش‎آموزان، اشعار و آلبوم‌های عکس دانش‎آموزی، کارنامه، آمار و اطلاعاتی از دانش‎آموزان و در نهایت تقدیر و تشکر از افراد مختلف در سالنامه‌ها درج می‌شد و هر سالنامه بنا به بودجه و ظرفیت هر مدرسه، با دیگری متفاوت بود. سالنامه‌ها به‎دلیل هزینه بالا، سیاه‎وسفید چاپ می‌شدند و از ۸ تا ۲۰۰ صفحه را شامل می‎شدند.

مؤذنی‌راد با اشاره به تأثیر نقش معلمان و آگاهی آنان در جهت‌دهی و محتوای سالنامه‌ها، بیان کرد: چه بسیار سالنامه‎هایی که با همت آموزش و پرورش تولید شده است و اطلاعات خوبی در آن‎ها وجود دارد. این سالنامه‌ها می‌توانند امروزه موضوع پژوهش ادبیات و زبان قرار گیرند؛ مانند سالنامۀ دبیرستان سعدی که در سال ۱۳۳۶ تولید شده است.

عمر نشریات کودک در ایران کوتاه بوده است/ ضرورت وجود انجمن ادبی در مدارس