روان‌شناس کودک گفت:

ورزش غیر رقابتی موجب ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان می‌شود

یک روان‌شناس کودک اظهار کرد اگر ورزش دانش‌آموزان در فضای غیر رقابتی صورت گیرد، موجب ارتقای سلامت روان آنان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کودک پرس؛ ‌ورزش باید شادی‌آور و مناسب با سن دانش‌آموزان باشد. فاطمه قاسم‌زاده، روان‌شناس کودک و نوجوان درباره تاثیر ورزش بر سلامت روان دانش‌آموزان، اظهار کرد: «ورزش تاثیرات مثبتی بر سلامت روان دانش‌آموزان دارد و به دلیل بعد حرکتی موجود در آن اثرات مثبتی در روحیه آن‌ها دارد اما با شرایطی همراه است.»

وی افزود: «ورزش نباید رقابتی باشد. اگر در ورزش برد و باخت ملاک باشد، مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. ورزش‌هایی که دانش‌آموزان انجام می‌دهند هم باعث رشد جسمانی و هم بعدهای دیگر رشد مثل اجتماعی و روانی همراه است.»

قاسم‌زاده ادامه داد: «رقابت و مقایسه، تاثیرات مثبت ورزش بر سلامت روان را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و بچه‌ها همه تمرکز خود را بر برد و باخت می‌گذارند. همچنین ناراحتی‌هایی که بعد از باخت ممکن است ایجاد شود، سلامت روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

این روان‌شناس گفت: «مورد دیگر اینکه ورزش باید مناسب با سن آن‌ها باشد. اگر ورزشی که دانش‌آموزان در محیط مدرسه یا خارج از آن انجام می‌دهد فعالیتی فراتر از سن آن‌ها باشد، ممکن است به سلامت روان آن‌ها خدشه وارد کند.»

وی گفت: «مورد دیگر اینکه ورزش باید برای آن‌ها شادی‌آور باشد و باعث حس خوشحالی آن‌ها شود. دانش‌آموز باید صرفا جهت شادی و سرگرمی به ورزش بپردازد تا شاهد اثرات مثبت آن بر سلامت روان آن‌ها باشیم.»

قاسم‌زاده افزود: «اگر تمامی موارد رعایت شود، هم رشد جسمی کودک را ارتقا می‌دهد و هم موجب رشد عاطفی و اجتماعی آن‌ها می‌شود. ورزش اگر به صورت فعالیت‌های دسته‌جمعی و گروهی و خارج از فضای رقابتی صورت گیرد، موجب رشد در جنبه‌های مختلف کودک و ارتقای سلامت روان آن‌ها می‌شود.»