تکالیف مهارتمحور جایگزین تکالیف سنتی دانشآموزان شده است
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در طرح تکالیف محور، حذف مشق شب مطرح نیست بلکه تکالیف مهارت محور جایگزین تکالیف سنتی شود.
به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها با اشاره به برنامهها و طرحهای آموزش ابتدایی اظهار کرد: اولین همایش هویت کودک ایرانی در استان یزد برگزار شد و سال آینده در استان قزوین برگزار خواهد شد.
وی افزود: از همراهی استانها با سیاستهای دوره ابتدایی مخصوصاً درباره تکالیف مهارت محور و ممنوعیت استفاده از کتابهای کمکدرسی قدردانی میکنم.
معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: در این مدت مقالات علمی زیادی در خصوص تکالیف مهارت محور تولید و در اختیار عموم قرار گرفته است و در این طرح اصلاً حذف تکلیف مدنظر نیست و هدف این است که تکالیف مهارت محور جایگزین تکالیف سنتی شود.
وی با بیان اینکه با بهرهگیری از پژوهشهای انجامشده و محتوای سند تحول بنیادین که به حرکت از حافظه محوری به مهارت محوری اشاره میکند، گفت: در حال حاضر این طرح در مدارسی که تراکم و شرایط مطلوب را دارد، اجرا میشود تا دانشآموزان مهارتهای خواندن، نوشتن و حساب کردن را یاد بگیرند و از رونویسی بیهدف جلوگیری شود و این مهارتها باعث گفتوگوی بهتر و برقراری ارتباط مؤثرتر در بین دانشآموزان خواهد شد.
حکیم زاده در ادامه تصریح کرد: در طرح کرامت، کتابهایی با محتوای مهارتها از پایه اول تا پنجم بر اساس برنامه درس ملی تهیهشده بود و همچنین بر اساس ارزشیابی توصیفی تأکید میشود که دانشآموز در کلاس درس از معلم خود بازخورد بگیرد اما به دلیل هجوم بیرویه کتابهای کمکدرسی بسیاری از طرحهای شایسته آموزش ابتدایی به شکل مطلوب اجرا نمیشد.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه جامعه کمکم عادت میکند که تعلیم و تربیت را علم بداند و به نظر تخصصی متولیان تعلیم و تربیت در جامعه احترام بگذارد، اظهار کرد: تغییر رویکرد در مشق شب و ممنوعیت استفاده از کتابهای کمکدرسی در دوره ابتدایی باعث شد نظرات نادرستی که در خصوص تغییر رویکرد مشق شب وجود داشت با کمک صاحبنظران علوم تربیتی و پژوهشی، تصحیح شود.
حکیم زاده بیان کرد: با تأکید وزیر آموزشوپرورش از بهمنماه در ۱۰ استان کشور اجرای آزمایشی برنامه «بازی و یادگیری» را داریم تا دانشآموزان از طریق بازی و اسباببازی مفاهیم علمی را یاد بگیرند و مفاهیم علمی و مهارتهای موردنظر را تمرین کنند چراکه بستر مناسب تعلیم و تربیت در دوره کودکی قصه، هنر، شعر، ورزش، دست ورزی، بازی و…است.
وی تأکید کرد: اسباببازیها حتماً باید تولید داخل و ارزش تربیتی داشته باشند و دانشآموزان در این برنامه باید باهم و گروهی بازی کنند.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آمده است که کودکان در مدرسه در محیطی شاداب و بانشاط تربیت شوند، گفت: این برنامه یک گام تحولی در اقدامات آموزش و پرورش است و در هفته آینده با حضور دانش آموزان، مدیران، معلمان و صاحبنظران در خصوص این طرح گفتوگو خواهیم کرد.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه