سرعت رشد سوادآموزی در گروه سنی «۱۵ سال و بالاتر» ۳.۵ برابر میانگین جهانی/ ۴ درصد از میانگین دنیا بالاتر هستیم
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در گروه سنی بالای ۱۵ سال در سال ۱۹۷۶ شاهد ۳۶ درصد باسوادی بودیم و در آن زمان میانگین دنیا ۷۰ درصد بود ولی اکنون گزارشها نشان میدهد که ما ۴ درصد از میانگین دنیا بالاتریم و ۳.۵ برابر میانگین جهان سرعت رشد داشتیم.
به گزارش کودک پرس ، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در این همایش اظهار کرد: آنچه که باعث شد ما امروز دور هم جمع شویم عشق و علاقه برای تحقق فرمان امام(ره) و توصیههای مقام معظم رهبری در زمینه سوادآموزی است و همچنین تعالی این کشور و عزت شهروندان است.
وی با اشاره به فرمان تاریخی امام(ره) برای سوادآموزی، ادامه داد: انقلاب اسلامی در ذات خود کرامت بخش و عزیز پنداشتن انسانهاست لذا امام در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی فرمان سوادآموزی را دادند.
باقرزاده گفت: محو بیسوادی در گروی عزم و خیزش تمام مردم است و اساساً پویشهای سوادآموزی موفق دنیا از پشتیبانی دولت و مردم برخوردار بودند.
وی با بیان اینکه یکی از انگیزههای اصلی جامعه هدف ما برای باسواد شدن کسب مهارتهای خواندن است، افزود: قرآن محوری و مهارت قرآن خواندن جزو اجزای سوادآموزی است؛ از ۳۸ سال گذشته خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی را جز شاخصهای سوادآموزی دانستیم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: در گروه سنی بالای ۱۵ سال در سال ۱۹۷۶ شاهد ۳۶ درصد باسوادی بودیم و در آن زمان میانگین دنیا ۷۰ درصد بود ولی اکنون گزارشها نشان میدهد که ما ۴ درصد از میانگین دنیا بالاتریم و ۳.۵ برابر میانگین جهان سرعت رشد داشتیم.
وی اضافه کرد: سازمان نهضت سوادآموزی توانستهذاست ۵ جایزه بینالمللی دریافت کند و اقدام آموزش اولیای بیسوادان یکی از طرحهای ثبت شده یونسکو است.
باقرزاده با بیان اینکه به سواد ترکیبی به صورت جدی فکر میکنیم تا در کنار خواندن و نوشتن مهارتهای دیگری انتقال پیدا کند، افزود: شاید در صدر عوامل موفقیت ریشه کنی بیسوادی، اراده قاطع حاکمیت بوده و سرآغاز هر برنامه منسجمی تصمیمگیری است.
وی به وجود ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور اشاره کرد و گفت: نباید از آموزش ابتدایی افراد غافل شویم؛ ۶۰ درصد دلایل خروج زودهنگام دانشآموزان از دوره ابتدایی مسایل معیشت و اقتصاد و ۳۰ درصد مربوط به مسایل حاشیه نشینی و طلاق و … است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یکی از نقاط ضعف سوادآموزی را همراه نبودن دانشگاهها دانست و افزود: دانشگاهها باید با ما در ارتباط باشند؛ سازمان تلاش کرده است که به سمت سواد ترکیبی برود لذا آموزش از طریق موبایل و تبلت را داریم؛ هدف ما یاد دادن است اما باید ابزار یادگیری نیز متناسب با نیازهای افراد تعبیه شود.
باقرزاده بر توجه به یادگیری مادام العمر تأکید کرد و و ادامه داد: در این حوزه با فقر مطالب کاربردی و خواندنی مواجه هستیم که میتوان این موضوع را مدیریت کرد و انسجام بخشید.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه