۵۰۰هزار کودک بی‌هویت اتباع به تحصیل بازگشتند

به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، ظهر امروز در نشست خبری که در دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی برگزار شد، گفت: «تصمیمی که توسط شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون‌ها گرفته شد از مدت‌ها پیش در حال پیگیری بود و به اتفاق آرا تصویب شد.»

او ادامه داد: «دلیل تصویب نیز پاسخ به این سؤال بود که دانش‌آموزان به چه دلیل وارد مدرسه می‌شوند؟ آیا دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند که تربیت شوند یا اینکه تنها مهارت‌هایی برای تست زدن بیاموزند؟ و در سند تحول بنیادین بر تربیت تأکید شده است تا شخصیت همه‌جانبه دانش‌آموز شکل بگیرد و مهارت‌های زندگی را بیاموزد و با شادابی و نشاط در مدرسه حضور داشته باشند.»

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: «در برگزاری آزمون‌ها این نکات نادیده گرفته می‌شد و با تقویت مهارت‌های تست‌ زدن در دانش‌آموز نمی‌توان گفت، این فرد تیزهوش است؛ یک دانش‌آموز باید با عملکرد بالا در یک حیطه در مقایسه با همسن و سال‌های خود همان تجربه و شرایط یکسان را داشته باشد، این دانش‌آموز با این فرآیند، تیزهوش نیست، ممکن است تنها سختکوش باشد.»

حکیم‌زاده بیان‌ کرد: «در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی و توصیفی را داریم، با توجه به استفاده از تجربیات نوین در رویکردهای تعلیم و تربیت در نظام‌های آموزشی پیشرو در دنیا دوره ابتدایی، دوره‌ای نیست که دانش‌آموزان با یکدیگر رقابت داشته باشند و استرس نمره داشته باشند، بلکه قرار است، یاد بگیرند و برای دوره‌های بعدی آماده شوند.»

 

او تأکید کرد: «آزمون‌های مدارس خاص در پایه هفتم در تناقض با ارزشیابی کیفی توصیفی است و از آزمون‌های برگزار شده، از 17 نفر یک نفر انتخاب می‌شد، در حالی که 250 هزار دانش‌آموز که شرکت می‌‌کردند، جزء شایسته‌ها بودند و از این نظر ضربه می‌خوردند و 500 نفر در آزمون‌های نمونه دولتی شرکت می‌کردند و از هر 7 نفر، یک نفر انتخاب می‌شد، این استرس دائمی و انتظارات بالا در دانش‌آموزان ابتدایی، آسیب‌های جدی را به دنبال دارد.»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره حذف پیک‌های نوروزی بیان کرد: «بررسی‌ها نشان داده است که پیک‌های نوروزی تأثیری بر تعمیق و تثبیت یادگیری نداشته است، ابتدا پیک‌ها به صورت سراسری توزیع می‌شدند و قرار شد تعیین تکالیف به معلمان واگذار شود، اما این روش هم آسیب‌هایی داشت و امسال تصمیم گرفته شد که حق انتخاب کودکان را به رسمیت بشناسیم، از جهت علم، تعلیم و تربیت قالب داستان و بازی در شکل‌های متفاوت خود بهترین شکل است که ارزش‌ها را آموزش داد و هم مهارت‌های خواندن، نوشتن و پرورش خلاقیت به دانش‌آموزان ارائه شود.»

 

حکیم‌زاده تبیین کرد: «سه فعالیت داستان‌گویی، داستان‌خوانی و داستان‌نویسی را در برنامه امسال داشته باشیم و دانش‌آموزان می‌توانند یکی را انتخاب کنند، هیچ هزینه‌ای نباید برای تهیه کتاب از طرف مدرسه دریافت شود.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره روش‌های جایگزین برای شناسایی نخبه‌ها‌، گفت: «آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای ندارد که نخبه‌ها را نادیده بگیرد، یکی از این روش‌های جایگزین، طرح شهاب است که در سال‌های اخیر در مدارس ابتدایی شروع شده است و امسال در مدارس اول متوسطه هم اجرا می‌شود.»

او ادامه داد: «همچنین در جشنواره جابر در دوره ابتدایی، دانش‌آموزان می‌توانند با خلاقیت و نوآوری خودیافته‌هایی که آموختند به صورت عملی اختراعی داشته باشند، جشنواره‌های فرهنگی هنری ورزشی که برگزار می‌شود، بستر مناسب دیگری است که دانش‌آموزان می‌توانند سرآمد بودن خود را نشان دهند و  طرح شهاب به قوت در دوره اول متوسطه ورود پیدا می‌کند، همچنین زمانی که دانش‌آموزان به سن بالاتری رسیده و با آزمون‌ها آشنا شدند، در دوره دوم متوسطه وارد مدارس سمپاد می‌شوند.»

 

حکیم‌زاده متذکر شد: «بحث حذف مدارس سمپاد یک بحث انحرافی است و واقعیت ندارد، اطمینان خاطر می‌دهیم که آموزش و پرورش یک برنامه جامع برای توجه و هدایت استعدادهای برتر دارد و یکی از مهم‌ترین ابعادی که در پرورش نخبه در دوره دوم متوسطه صورت می‌گیرد، احساس تعلق به وطن است.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص کمبود معلم در مقطع ابتدایی مطرح کرد: «امسال مجدداً از طریق ماده 28، 18 هزار نیروی جدید جذب می‌شوند که بیشتر در دوره ابتدایی هستند و تعدادی نیز نیروی انسانیت از این طریق به‌کارگیری می‌شوند، دانشگاه فرهنگیان موافقت کرده است که از ظرفیت حداکثری دانشگاه برای تربیت معلم استفاده کند.»

او یادآور شد: «در سال گذشته اقداماتی برای جذب افراد بازمانده از تحصیل انجام دادیم و بحث بازماندگان از تحصیل شامل تمام کودکانی می‌شود که در ایران زندگی می‌کنند، از طریق هماهنگی با وزارت کشور موفق شدیم که مجوز حضور کودکانی که فاقد مدارک هویتی هستند، جذب شوند، در سال گذشته 5 هزار دانش‌آموز فاقد مدرک و بازمانده از تحصیل جذب شدند و بیش از 500 هزار کودکان اتباع که در ایران زندگی می‌کنند در مدارس ایران تحصیل می‌کنند.»

حکیم‌زاده در پایان بیان کرد: «رشد 11 درصدی دانش‌آموزان اتباع را از سال گذشته تاکنون داشتیم و خراسان رضوی در جذب بازمانده‌های از تحصیل یکی از استان‌های پیشرو است.»

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا