وضعیت خطرناک آموزش کودکان در یک چهارم از کشورهای جهان

به گزارش کودک پرس ،بر اساس اعلام سازمان غیر دولتی «نجات کودکان»، نظام آموزشی کودکان در کشورهای نیجریه، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، افغانستان، سودان، سودان جنوبی، مالی و لیبی در معرض «خطر شدید» قرار داشته و پس از این کشورها، سوریه و یمن قرار دارند.

این نهاد غیر دولتی با انتشار گزارشی با اشاره به آمار و ارقام و دوری ۹۰ درصد از دانش‌آموزان جهان از کلاس‌های درس در دوران شیوع کرونا، از جامعه بین‌الملل خواست تا از بحران آموزشی ناشی از همه‌گیری، درس عبرت گیرند.

با این حال بر اساس هشدار این سازمان، بحران ویروس کرونا تنها یکی از تهدیدهایی است که دسترسی کودکان به آموزش و پرورش در سطح جهارن را به مخاطره انداخته است.

فجایع آب‌وهوایی و زیست محیطی مانند طوفان، سیل یا خشکسالی برخی دیگر از عواملی است که هر ساله حدود نیمی از ۷۵ میلیون کودک در سن آموزش را مجبور به ترک تحصیل می‌کند.

«اینگر اَشینگ» مدیر سازمان نجات کودکان با بیان اینکه «حقوق کودکان حتی در شرایط اضطراری پایان نمی‌یابد» بر لزوم سرمایه‌گذاری در سیستم‌های آموزشی کشورهای آسیب دیده تاکید کرد.

بر اساس داده‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود که تنها به دلیل پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بین ۱۰ تا ۱۶ میلیون کودک در سراسر جهان با تهدید ترک کلاس‌های درس مواجهند. معضلی که این کودکان را به سمت کار و یا ازدواج در سنین پایین سوق می‌دهد.

بانک جهانی پیشتر هشدار داد در صورتی که محدودیت‌های کرونایی لغو نشوند و دانش آموزان به زودی به کلاس‌های درس بازنگردند، بیشتر کودکان ممکن است برای همیشه کلاس‌های درس‌های ترک کنند.

طبق داده‌های یونسکو، شیوع ویروس کرونا، مدارس و موسسات آموزشی برای بیش از ۱۶۶ میلیون دانش آموز در آمریکای لاتین را به تعطیلی کشاند. تعطیلی‌های گسترده و طولانی مدتی که معضل شکاف دیجیتالی در هر کشور را نیز باید به آن اضافه کرد.