به گزارش کودک پرس ، قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان گفت: جشنواره نوجوان خوارزمی از این نظر اهمیت دارد که اولا یک کار تحقیقی، پژوهشی و خلاقانه است و از طرف دیگر یک حلقه ارتباطی بین جشنواره جابر ابن حیان که در دوره ابتدایی برگزار می شود و جشنواره جوان خوارزمی که در دوره متوسطه برگزار می شود محسوب می شود و با توجه به اینکه در دوره متوسطه اول این جشنواره تحقیقی، پژوهشی و خلاقانه را نداشتیم و یا کمتر به آن توجه می شد با ابتکار آموزش و پرورش خراسان رضوی این جشنواره در خراسان رضوی پایه گزاری شد و پس از برگزاری چندین دوره جشنواره در استان، وزارت آموزش و پرورش تصمبم گرفت جشنواره به صورت ملی و کشوری برگزار شود.
وی افزود: دانش آموزان مقطع ابتدایی در جشنواره جابر ابن حیان به سمت کارهای تحقیقاتی و پزوهشی روی می آورند و با توجه به برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی دیگر در طی سه سال دوره متوسطه اول رها نخواهند شد و با حمایت های گوناگون آن ها را برای رقابت ها و جشنواره های علمی مهم تر و تخصصی تر آماده می کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به گستردگی و تغییرات روز افزون علوم مختلف مبنای کار تعلیم و تربیت تغییر یافته است و دیگر این امکان وجود ندارد که همه اطلاعات و معلومات بطور کامل توسط معلم به دانش آموز انتقال یابد بلکه معلم باید انتقال شیوه های خلق و تولید علم را به دانش آموز آموزش دهد و رویکرد دستگاه تعلیم و تربیت از رویکرد صرفا آموزشی به سمت رویکرد آموزش بر مبنای پژوهش گرایش پیدا کرده است تا دانش آموز ما خودش یک تولید کننده علم باشد و ما فقط باید شیوه های تولید علم را به دانش آموز آموزش دهیم و یکی از راه هایی که توسط آن شیوه تولید علم را می توان آموزش داد برگزاری جشنواره هاست که مبنای جشنواره نوجوان خوارزمی خلاقیت، ابداع و نوآوری است و وقتی ایده ها در دانش آموز پرورش داده می شود می تواند تحول شگرفی را در علم و جامعه ایجاد کند و باید بدانیم که ایده، خلاقیت و فکر بچه ها را نباید نادیده بگیریم و ما باید بستر و فضا را برای دانش آموزانی که به حوزه تحقیق، پژوهش و کار علمی علاقه مند هستند فراهم کنیم تا ایده های خلاقانه بسیار خوبی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در کشور ما و به طبع آن در آموزش و پرورش رویکرد تولید علم رو به گسترش است و ثبت مقالات علمی بسیار بالا و با کیفیت در مجلات بین المللی نشان می دهد که این رویکرد پژوهشی مورد قبول جامعه علمی کشور واقع شده و بسیار نتیجه بخش بوده است و در حال حاضر ما در تولید علم و در مجموع تعداد مقالات و کارهای علمی در دنیا رتبه ۱۹ را داریم که یک رتبه قابل توجه است کما اینکه در برخی رشته های تخصصی مثل نانو دارای رتبه 4 دنیا هستیم و پایه گزاری این موضوع توسط دانش آموزان و در مدارس اتفاق می افتد و ثمره آن را در دانشگاه ها خواهیم دید و پرورش خلاقیت و میدان دادن به دانش آموزان برای ایده پردازی فرآیندی است که در جشنواره نوجوان خوارزمی به خوبی دیده می شود و فرصت های یادگیری جدیدی برای دانش آموزان فراهم می شود تا از سطح کلاس درس به سمت کتاب خانه ها، آزمایشگاه ها و پژوهش سراها گام بردارند و ارتباط منطقی بین مدارس و مراکز علمی و صنعتی ایجاد شود که منجر به دستیابی به نتایج جدیدی خواهد شد و رویکرد سند تحول بنیادین نیز این است که فرآیند یادگیری را محدود به کلاس درس نکنیم.
خدابنده در پایان خاطر نشان کرد: از طرف دیگر جشنواره نوجوان خوارزمی یک فرصت یادگیری برای همکاران و ناظرین فنی ایجاد می کند تا مسلط به کار علمی شوند تا بتوانند آن کار علمی را آموزش و انتقال دهند و روحیه مشارکت پذیری را در بین مدیران، معلمان، دانش آموزان و اولیاء ایجاد خواهد کرد و این مشارکت اعضای تاثیرگزار آموزش و پرورش در جشنواره نوجوان خوارزمی کاملا مشهود است و این حس مشارکت جویی و مشارکت طلبی در یک فعالیت علمی یک نکته بسیار مثبت و مهم برای آموزش و پرورش محسوب می شود.
ارسال دیدگاه