به گزارش کودک پرس ، آموزش و پرورش عشایر اولین بار با تلاشهای بهمن بیگی در شیراز بنا نهاده شد و با گسترش آن، به اداره کل تبدیل شد اما در تیر ماه سال 1361 منحل شد و مجددا در سال 1368 شروع به کار کرد. سپس در سال 1374 برای دومین بار منحل و نهایتاً در ششم تیر ماه 1387 به عنوان دفتر، مشغول به کار شد و در طول این مدت با فراز و نشیبهای متعددی مواجه بوده است.
تعداد دانشآموزان غیر از سال 68-67 که کاهش محسوسی داشته است، سالهای دیگر روندی افزایشی داشته به گونهای که در پایان چهار دهه، بیش از دو برابر شده است و تعداد دانشآموزان عشایری از 14797 به 187495 تن رسیده است که در تمامی سالها تعداد دانشآموزان پسر بیش از دختر بوده است.
همچنین در راستای تأکید بر مهارت آموزی و طرح توسعه رشته مهارتهای مراکز کاردانش و فنیوحرفهای، رشد هنرجویان در مناطق عشایری به بیش از 5 برابر افزایش یافته است.
این طرح به دنبال بومیسازی رشتههای کاردانش و فنیوحرفهای و متناسبسازی رشتههای با زیست بومهای عشایری جهت آمادگی و ورود به بازار کار است و ایجاد رشته متناسب با شرایط بومی، بررسی امکان سنجی ایجاد رشته، کاربردی بودن رشتهها و تجهیز مراکز به امکانات متناسب با رشتهها از انتظارات برشمرده برای این طرح است.
جذب بازماندگان از تحصیل، پوشش حداکثری دانشآموزان دبستانی و نوآموزان پیش دبستانی، افزایش کیفیت آموزش، اجرای بهینه طرحها اعم از آموزشی و پرورشی، احقاق حقوق معلمان عشایری با برقراری امتیازات خاص از قبیل حق کوچ و بیتوته و خدمت در مناطق عشایری و برقراری عدالت آموزشی از اهداف آموزش و پرورش در مناطق عشایری است.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه