افتتاحیه دوره توانمندسازی مدیران و معاونان پرورشی و تربیتبدنی مناطق هدف طرح پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی با عنوان “طرح حیات” با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، سمیهسادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش و سایر مسئولان پرورشی در اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی درباره این طرح گفت: امروز جلسه ۳۲ منطقه هدف طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را داریم. این طرح در راستای ارتقای مهارتهای برنامهریزی فعالیتهای تربیتی با موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
اگر ما خواهان رشد دانشآموز هستیم، ابتدا باید خودمان به آن رشد برسیم
وی افزود: مسیر تربیت، مسیر رشد خود انسان است و کار معاونان پرورشی و تربیتبدنی نیز بستر رشد آنها است. در مثلث؛ فضا، نیروی انسانی و برنامه؛ نیروی انسانی مهمترین مسأله است. اگر ما خواهان رشد دانشآموز هستیم، ابتدا باید خودمان به آن رشد برسیم و از خودمان شروع کنیم.
بزرگترین مشکل، عدم فهم و درک نوجوان است
پورثانی همچنین گفت: اکنون بزرگترین معضل ما عدم فهم نوجوان است، ما نوجوانان و دانشآموزان را بهخوبی درک نمیکنیم، بههمین خاطر مسائل آموزش و پرورش جای کار بسیاری دارد.
نوع نگاه به دانشآموز، حیاتیترین مسأله است
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، نوع نگاه به دانشآموزان را اساسیترین و حیاتیترین نکته دانست و افزود: باید نوع نگاه ما به دانشآموزان، نگاهی شایسته باشد، حفظ کرامت و شأن دانشآموزان هم شامل این امر میشود چراکه فلان مسئول ولی نعمت ما نیست، بلکه دانشآموز است که ولی نعمت ما است.
لزوم ایجاد فضای شور و نشاط در مدارس
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی به راهکارهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که امروزه دانشآموزان ما نیاز دارند؛ بالا بردن فضای شور و نشاط است که ایجاد فضای شور و نشاط خود نکات بسیار مهمی دارد اما مسأله این است که نوجوانان ما نیاز دارند که هیجان خود را در جای درست تخلیه کنند.
پورثانی با بیان اینکه دانشآموز باید حس میزبانی داشته باشد و میزبان باشد، ادامه داد: وقتی دانشآموز احساس حقیقی داشته باشد که میزبان است و به او مسؤلیت داده شود، در واقع به او هویتبخشی میشود.
ایجاد «هسته سخت در مدارس» و جبران کمبود نیرو
وی به ایجاد هسته سخت در مدارس اشاره کرد و افزود: طبق آماری که بهتازگی ارائه شده است، کمبود ۱۶۰ هزار نیرو در کیفیتبخشی داریم که این کمبودها را میتوان با ایجاد هسته سخت در مدارس و استفاده از دانشآموزان، جبران کرد و از آنها در این زمینه کمک گرفت.
پورثانی همچنین گفت: استفاده از ظرفیتهای مردمی و نهادی را نباید دستهکم گرفت، این ظرفیت بسیار یاریدهنده در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
سمیهسادات ابراهیمی مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: هدف ما در این طرح این است که در واقع هم روسای مناطق و هم معاونان پرورشی و تربیتبدنی، توجیه و تبیین طرح برای آنها کامل انجام شود و در بسیاری از عرصهها، هم عرصه مدیریتی و هم عرصه برنامهریزی فرهنگی و تربیتی با محوریت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توانمند شوند. در این دو روز برنامههای بسیار مفصل و علمی و تربیتی برای آنها در نظر گرفته شده است.
استفاده از ظرفیت «پانا» در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
وی افزود: در جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از ظرفیت “پانا” استفاده کنید، روحیه مطالبهگری و کنشگری را در دانشآموزان و نوجوانان ایجاد کنید، بگذارید دانشآموز خودش با استفاده از ظرفیت پانا و خبرنگاری پیگیر و مطالبهگر مسائل آسیبهای اجتماعی باشد.
ارسال دیدگاه