به گزارش خبرگزاری کودک پرس، استان اصفهان، آیین پایانی رویداد کانونیاران استان با حضور میثم بکتاشیان سرپرست کانون استان، شهروز نادرپور معاون اداری مالی، کارشناسان فرهنگی،هنری و ادبی و تعدادی از مربیان، اعضا و خانوادهها برگزار گردید.

بخوانید، بنویسید و هر روز فیلم خوب ببینید.
میثم بکتاشیان سرپرست کانون استان با ذکر تاثیر کانونیاران در نقشدهی به نوجوانان و تاثیر آنها بر سیاستها و راهبردهای کانون که مرکزمحوری، مخاطبمحوری، نوجوانمحوری و رشد و توانمندسازی همه جانبهی مراکزاست بر اهمیت دوران طلایی نوجوانی تاکید کرد و از آنها خواست از ظرفیتهای عظیم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رشد، پرورش استعدادها و خلاقیتها استفادههای لازم را ببرند و این دوران خوب نوجوانی را دریابند و نیک بدانند که کانون فرصت خوبی برای مهارتآموزی است. وی از نوجوانان خواست در قالب چهارچوبهای خشک نباشند و از این فرصتهای طلایی برای خلاقیت، ابتکار و نوآوریها نهایت استفاده را ببرند.
بکتاشیان گفت: تکریم پدرها و مادرها و استفاده از ظرفیتهای خانوادهها و امکانات فرهنگی و هنری شهرها نیز از بسترهای رشد و توانمندسازی است و همهی نوجوانان باید برای سرافرازی خود، جامعه و ایران قوی نهایت تلاش و کوشش را بنمایند.
سرپرست کانون استان در پایان نیز سه توصیهی مهم به کانونیاران داشتند: بخوانید، بنویسید و هر روز فیلم خوب ببینید. تا میتوانید بنویسید چرا که برای آیندهی شما بسیار موثر است.

در ادامه اکرم شبان کارشناس فرهنگی کانون استان و رابط طرح کانونیاران ضمن ارائهی گزارشی از فرایند آن، هدف اصلی را نقشدهی و مشارکت فعال نوجوانان در مسائل اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: رسالت اصلی طرح «کانون یاران»، تربیت نوجوانان کنشگر و مسئولیتپذیر است و از کانونیاران خواست تا در فعالیتهای خود پشتکار، نظم و انضباط را سرلوحه قرار داده و با استفاده از تجربیات مربیان و ایدههای خلاق دوستان خود، نقش مؤثری در توسعه فرهنگ مشارکتی ایفا کنند.
شبان اضافه کرد: هدف اصلی این رویداد، آشنا نمودن اعضا با چالشها و موقعیتهای دشوار (“چه کنم؟”ها) زندگی و ارائه فرصتی برای تمرین کنشگری فعال و مبتنی بر مهارت بود.
شرکتکنندگان در این برنامه پویا، پس از آشنایی با مفهوم چالشهای زندگی و اهمیت مهارتهای فردی و اجتماعی در عبور از آنها، در گروههای مختلف تقسیم شدند. این گروهبندی زمینهساز توسعه مهارتهای کار گروهی، همفکری و احترام به نظرات دیگران گردید.
نکته برجسته این رویداد، فرآیند برنامهریزی و اجرای عملی توسط خود نوجوانان بود. هر گروه پس از بحث و تبادل نظر درگروه های خود که براساس رنگ های رنگین کمان تقسیمبندی شده بود ، یک برنامه مشخص را طراحی، آمادهسازی و در جمع اجرا نمود.
اجرای این برنامهها توسط خود نوجوانان، صرفاً یک فعالیت تفریحی نبود، بلکه تمرینی عملی برای “کنشگری “محسوب میشد. آنها در عمل یاد گرفتند که چگونه برای یک هدف مشترک (اجرای برنامه) برنامهریزی کنند، مسئولیت بپذیرند، با یکدیگر همکاری نمایند، مشکلات پیشآمده را حل کنند و در نهایت، ایدههای خود را با اعتماد به نفس در جمع ارائه دهند. این فرآیند مستقیماً آنها را با مهارتهای مورد نیاز برای مواجهه با “چه کنم؟”های زندگی واقعی آشنا کرد.
اجرای برنامههای فرهنگی،هنری و ادبی در هفت گروه کانونیاران، از قبیل، بحث آزاد گروهی، دکلمهخوانی، آواز سنتی، نمایش رادیویی، شبیهخوانی دوطفلان مسلم به مناسبت ایام محرم و صفر، بحث ژورنالنویسی و بیان احساسات دوران نوجوانی، تکنوازی سهتار یک عضو مرکز فراگیر کانون اصفهان، اجرای حماسی تولد سهراب در شاهنامه توسط یکی از نوجوانان، اجرای سرود ای ایران ای مرز پرگهر و گل پامچال با همنوازی اعضای کانون شماره یک اصفهان، مسابقات شاد و جذاب، اجرای زیبایی نوجوان کانون زیار اصفهان در مدح وثنای امیرمومنان حضرت علی علیهالسلام، رثای شهدای اقتدار ایران اسلامی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزهی رژیم صهیونیستی و امریکای جنایتکار، نمایش رادیویی گردان تکنفره درباره تکتیرانداز اصفهانی در دوران دفاع مقدس هشتساله شهید رسول زرین، اجرای سرود اقتدار و ایران قوی، بیان خاطرات اعضای کانونیاران، پخش کلیپ تجربههای استانی و قرائت و امضای میثاقنامه اعضا از بخشهای این برنامه فرهنگی بود.
این برنامه با تجلیل از کانون یاران برتر استان در یک فضای صمیمی به پایان رسید.







ارسال دیدگاه