آموزش کنترل خشم به دانشآموزان/ تقدیم ۱۳ هزار شهید در حوزه مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از قاچاق
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا گفت: تفاهمنامهای با آموزش و پرورش داریم که متخصصان ما در حوزه مشاوره و روانشناسی حضور یافته و راهکارهای کنترل خشم و مانند آن را آموزش میدهند.
به گزارش کودک پرس ، سرهنگ علیرضا حمیدی فر مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع آسیبهای اجتماعی، اظهار کرد: اعتیاد، خشونت و درگیری ببن فردی، خودکشی، طلاق، آسیبهای فضای مجازی و سرقت از جمله اولویتهای آسیبهای اجتماعی هستند.
وی درباره تنبیه دانشآموزان و ضرب و شتم معلمان که این روزها اخباری از آن به گوش میرسد، گفت: این روزها تنبیه دانشآموز و یا بالعکس تعرض به معلمان شنیده میشود، اما در آموزش و پرورش جای بررسی بیشتری دارد و باید در آنجا به دقت مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا افزود: بدیهی است آسیبها، تبعاتی با خود به همراه دارد؛ امروز دانشآموزان ما وقت زیادی را سرگرم فضای مجازی هستند. این فضا نیز چون کنترل نشده است و برخی والدین آگاهی لازم را ندارند و نمیتوانند کنترل کنند به همین علت با روحیه و روان نوجوانان بازی میشود.
سرهنگ حمیدیفر ادامه داد: یادگیری تحت استفاده بیش از حد از فضای مجازی کاهش مییابد و روابط بین معلم و دانشآموزان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
وی درباره خشونت علیه معلمان گفت: اختلال تعادل بین معلم و دانشآموزان مشکلاتی به همراه دارد که روابط خشن از این جمله هستند؛ باید همانطور که معلمان خود را کنترل میکنند، دانشآموزان را نیز طوری تربیت کنند که جلوی چنین مسائلی گرفته شود. البته اگر شکایتی باشد به قوه قضائیه ارجاع میشود اما مهم آن است که راههای کنترل خشم را معلمان و دانشآموزان بیاموزند.
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی به وفور روی موضوع مهارتهای کنترل خشم کار میکند، افزود: شبکه مشاوره و مددکاری از بزرگترین شبکههاست؛ 44 مرکز مشاوره داریم و 650 کلانتری دارای واحد مشاوره هستند.
وی ادامه داد: تفاهمنامهای نیز با آموزش و پرورش داریم که متخصصان ما در حوزه مشاوره و روانشناسی حضور یافته و راهکارهای کنترل خشم و مانند آن را آموزش میدهند که البته منطقه با منطقه متفاوت است و به عنوان مثال اگر در منطقهای معضل اعتیاد بیشتر دیده میشود متخصصان ما درباره چگونگی پیشگیری از اعتیاد به دانشآموزان، آموزشهایی ارائه میکنند.
سرهنگ حمیدی فر در پاسخ به پرسشی درباره اثربخشی این اقدامات گفت: قطعاً اگر چنین برنامههایی اجرا نمیشد اوضاع بدتر از حالا بود. حدود 13 هزار شهید را در حوزه مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از قاچاق مواد تقدیم انقلاب کردیم؛ به همان نسبت که نیروی انتظامی از جانش مایه میگذارد و در برابر آنها که جامعه را تهدید میکنند، ایستادگی میکند، در برابر مسائل اجتماعی و بهویژه پیشگیری نیز بی تفاوت نیست و حساس است و به همین علت در سال 78 معاونت اجتماعی ناجا شکل گرفت.
وی با بیان اینکه پدیدههای اجتماعی نیازمند راهکارهای اجتماعی هستند گفت: باید ریشه و عامل مشکلاتی چون بزهکاری را پیدا کرد.
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا در پاسخ به این پرسش که اگر مدیر مدرسهای تشخیص داد که پلیس میتواند در حل یک مشکل اجتماعی کمک کند چگونه باید اقدام کند و کمک بگیرد، اظهار کرد: رابطه تنگاتنگی با آموزش و پرورش داریم؛ طرح نماد با محوریت آموزش و پرورش و همکاری چند دستگاه در قالب نظام مراقبت اولیه دانشآموزان شکل گرفته است. در این طرح مسائل دانشآموزان شناسایی و بسته به مشکلشان به بهزیستی نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و… معرفی میشوند.
وی ادامه داد: اگر مدیر مدرسه ای درخواست داشته باشد میتواند از نزدیکترین مقر انتظامی خود کمک بگیرد.
حمیدی فر درباره وضعیت مدارس حاشیه شهرها با مدارس شمال شهر گفت: حاشیه نشینی معلول مهاجرت از شهرهای دیگر است. فرد نخبه که به شهر بزرگ میآید در خود شهر ساکن میشود اما حاشیه نشینی معلول فقر و بیکاری در دیگر شهرهاست.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه