آغاز به‌کار نسخه آزمایشی سکوی ملی «نوجوان کارآفرین» در وزارت آموزش و پرورش

با حضور علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش عصر روز شنبه ششم دی ماه در جلسه شورای معاونان وزارتخانه از نسخه آزمایشی سکوی ملی نوجوان کارآفرین رونمایی شد.

سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش  در آیین رونمایی از نسخه آزمایشی  سکوی ملی «نوجوان کارآفرین» با تأکید بر رویکرد جدید این سکو در تحول نقش مدرسه، اظهار کرد: سکوی «نوجوان کارآفرین» یک پلتفرم متمرکز و چندوجهی است که مدرسه را از یک محیط صرفاً آموزشی به کانونی مولد و کارآفرین تبدیل می‌کند؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان می‌توانند مهارت‌ها، علایق و ایده‌های خود را در بستری واقعی اما امن به محصول و خدمت قابل عرضه و دارای ارزش اقتصادی تبدیل کنند.

وی با اشاره به این که این سکو چرخه‌ای کامل از «ایده تا درآمد» را برای نخستین‌بار در نظام تعلیم و تربیت به‌صورت داده‌محور و تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش فراهم می‌کند، افزود: در این زیست‌بوم تربیتی و  هوشمند، یادگیری از حالت نظری و حافظه‌محور خارج شده و به سمت یادگیری مبتنی بر پروژه، تجربه عملی و تولید واقعی سوق داده می‌شود؛ مسیری که هم‌زمان به ارتقای مهارت‌های کارآفرینانه، سواد مالی و هویت‌بخشی حرفه‌ای نوجوانان منجر خواهد شد.

آذرکیش با تأکید بر رویکرد «اقتصاد مدرسه» در سکوی نوجوان کارآفرین، تصریح کرد: این سکو امکان فعال‌سازی کسب و کارهای خرد دانش‌آموزی، عرضه محصولات مدرسی و اجرای پروژه‌های درآمدزا را فراهم می‌کند و از این طریق، هم به خودگردانی نسبی مدارس کمک می‌کند و هم دانش‌آموزان را با مفاهیم واقعی خرید، فروش، تسهیم درآمد و انضباط مالی آشنا می‌سازد؛ آن هم در چارچوبی شفاف و قانون‌مند.

معاون آموزش متوسطه، عدالت آموزشی و رویکرد دولت چهاردهم در حل مسئله و کار گروهی  را یکی از ارکان اصلی این سکو دانست و گفت: سکوی ملی نوجوان کارآفرین با ایجاد یک بازار ملی برابر، فرصت بروز خلاقیت و کسب درآمد را برای همه دانش‌آموزان، به‌ویژه نوجوانان مناطق کم‌برخوردار فراهم می‌کند و با شناسایی استعدادها بر اساس فعالیت‌های عملی، زمینه تحقق هدایت تحصیلی هوشمند و انتخاب آگاهانه مسیر تحصیلی و شغلی را تقویت خواهد کرد.

وی با اشاره به  پشتوانه‌های قانونی این طرح، خاطرنشان کرد: سکوی نوجوان کارآفرین در راستای اسناد بالادستی و احکام قانونی برنامه هفتم توسعه، از جمله بند «خ» ماده ۸۹، بند «ت» ماده ۶۶ و بند «ج» ماده ۱۰۷ طراحی و اجرا شده و گامی مهم در جهت تربیت نسل آینده، توسعه اقتصاد دیجیتال و آماده‌سازی نوجوانان برای ایفای نقش مؤثر در آینده ایران اسلامی به شمار می‌رود.