پژوهش شاخص اصلی رشد و تعالی نظام آموزشی است

به گزارش پانا، علی محبی در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران برگزیده آموزش‌وپرورش با تبریک هفته پژوهش گفت:  پژوهش شاخص اصلی رشد و تعالی نظام آموزشی است. بدون پژوهش، امکان شناسایی دقیق مسائل، فاصله‌ها و مسیرهای اصلاحی در آموزش‌وپرورش وجود ندارد.

محبی ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های موثر زمانی محقق می‌شود که مبتنی بر شواهد علمی باشد؛ چرا که پژوهش می‌تواند عوامل اصلی مشکلاتی همچون ترک تحصیل، افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزش را به‌درستی شناسایی کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش افزود: نقش معلم، محیط مدرسه، میزان همراهی والدین و دسترسی دانش‌آموزان به کتاب از عوامل کلیدی موفقیت تحصیلی هستند که با هزینه‌ای اندک، بیشترین اثربخشی را دارند.

محبی اظهار کرد: اگرچه نظام آموزشی کشور در مسیر رشد قرار دارد، اما رشد سریع سایر کشورهای در حال توسعه سبب شده است این پیشرفت کمتر دیده شود و همین موضوع، ضرورت تکیه بر پژوهش‌های کاربردی و هدفمند را دوچندان می‌کند.

وی از دریافت تعداد قابل توجهی طرح و پیشنهاد پژوهشی در مدت کوتاه خبر داد و گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کشور، در تلاش است تا پژوهش‌های مسئله‌محور و فوری مورد نیاز وزارت آموزش‌وپرورش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مسیر دستیابی به تحول واقعی در آموزش‌وپرورش، تنها از راه تقویت فرهنگ پژوهش، اعتماد به نتایج علمی و تبدیل پژوهش به مبنای تصمیم‌سازی می‌گذرد.

وی افزود: در سال جاری بیش از ۸۱ هزار دانش‌آموز پژوهشگر در جشنواره‌های علمی و پژوهشی آموزش‌وپرورش شرکت کردند که این رقم بیانگر رشد قابل توجه مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پژوهشی است.

محبی گفت: در حوزه معلمان نیز تعداد معلمان پژوهنده از ۵۳ هزار نفر در سال‌های گذشته به بیش از ۷۸ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته که نشان‌دهنده تقویت فرهنگ پژوهش در بدنه نظام آموزشی است.

وی اظهار کرد: شناسایی عوامل ترک تحصیل، ارتقای کیفیت یادگیری و افزایش اثربخشی آموزش، بدون تکیه بر پژوهش‌های کاربردی امکان‌پذیر نیست.

محبی افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کشور و دریافت صدها پیشنهاد پژوهشی، در تلاش است پژوهش‌های مسئله‌محور مورد نیاز وزارت آموزش‌وپرورش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برساند.