تالیف کتاب مهارت‌آموزی دانش‌آموزان طیف اوتیسم

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تألیف کتاب مهارت‌آموزی ویژه دانش‌آموزان طیف اوتیسم برای اولین بار در سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، محسن غفوریان گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش استثنایی کمک به جامعه‌پذیری دانش‌آموزان طیف اوتیسم است. هدف اصلی تدریس مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم در دوره ابتدایی، کسب مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه است تا بتوانند رفتار خود را با الگوهای رفتاری و هنجارهای جامعه تطبیق دهند.

وی افزود: این کتاب‌ها بر اساس نیاز کودکان طیف اوتیسم و برای افزایش مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی و بر اساس حمایت بصری از این گروه از دانش‌آموزان تدوین شده است. کتاب مهارت‌آموزی در ۸ جلد برای دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم دوره ابتدایی که ۳ جلد ویژه پایه اول و ۵ جلد آن از پایه دوم تا ششم تدوین شده است. همه مهارت‌های مطرح شده به صورت تصویری و با رعایت ویژگی‌ها و خصوصیات دانش‌آموزان طیف اوتیسم طراحی شده است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در این کتاب بیش از ۲۰۰۰ تصویر طراحی و تصویرگری شده است. در این برنامه درسی سعی شده تا زمینه‌های تربیت فردی و اجتماعی کودکان و دانش‌آموزان را در بستر عناصر و عرصه‌های برنامه درسی ملی انطباقی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مبتنی با رویکرد استقلال و خوداتکایی فراهم آورد. مشارکت خانواده‌ها در آموزش از مهمترین ویژگی‌های این کتاب‌ها است.