ارتباط حرکات دست و افزایش یادگیری در کودکان

استفاده از حرکات دست روند یادگیری را در کودکان تسریع میکند. کودکان پیش دبستانی و مهدکودکی که به طور طبیعی از حرکات دست برای انتقال پیام به اطرافیان استفاده می‌کنند، کنترل بیشتری روی رفتارهای خود دارند که با بلوغ شناختی آنها در ارتباط است.

به گزارش کودک پرس ، استفاده از حرکات دست روند یادگیری را در کودکان تسریع میکند. کودکان پیش دبستانی و مهدکودکی که به طور طبیعی از حرکات دست برای انتقال پیام به اطرافیان استفاده می‌کنند، کنترل بیشتری روی رفتارهای خود دارند که با بلوغ شناختی آنها در ارتباط است. محققان پس از بررسی توانایی کودکان در طبقه‌بندی اشیاء برحسب تغییر معیارها به این نتایج دست یافتند. افراد بالغ معمولا از تغییر در یک دستورالعمل به دستورالعمل دیگر دچار مشکل می‌شوند، چرا که مغز برای استفاده بهینه، برخی مراحل یادگیری را به طور خودکار انجام می‌دهد.

محققان در این مطالعات حدود ۴۱ کودک ۲ تا ۶ ساله را مورد بررسی قرار دادند که باید کارت‌هایی را داخل یک سینی قرار می‌دادند. در مرحله اول آنها می‌بایست تصاویر خرگوش های آبی یا قایق های قرمز را از طریق رنگ طبق‌بندی و سپس همین تصاویر را بار دیگر بر حسب شکل آنها تقسیم‌بندی می‌کردند. در آزمایش دیگر، کودکان باید تصاویر بزرگ یا کوچک خرس‌های زرد را با توجه به اندازه یا راست گرد و چپ گرد بودن آنها دسته‌بندی می‌کردند. محققان دانشگاه ایالتی «سن فرانسیسکو» دریافتند کودکانی که حین انجام آزمایش از حرکات دست خود استفاده می‌کردند به نسبت سایرین از فکر و عملکرد بهتری برخوردار بودند. به عبارتی، این رفتار با توجه به سن و سال کودکان، تأثیر بیشتر و پایدارتری روی عملکرد یادگیری مؤثر آنها داشت.

در واقع، محققان با این آزمایش دریافتند که حرکات بدن و خصوصا حرکات دست نقش اساسی در عملکرد مغز ایفا می کند. همچنین در ادامه این مطالعات مشخص شد کودکانی که در سنین بالاتر قرار دارند با انجام حرکات دست سریع تر و راحت تر می‌توانند ریاضیات را فرا بگیرند. به عنوان مثال، استفاده از حرکات دست و انگشتان در درس ریاضی به کنار هم قرار دادن و جمع کردن اعداد حتی پیش از بیان آنها کمک زیادی کرده و روند یادگیری در آنها را سرعت می‌بخشید.
از طرفی، رفتارهای حرکتی می‌توانند سرمنشأ رفتارهای کلامی آگاهانه باشند. یافته‌های محققان حاکی از آن است که حرکاتی که از طریق دست ها انجام می‌شوند، با کنترل برخی رفتارهای تکراری و ممانعت از انجام مجدد آنها یا مدیریت و تغییر این قبیل رفتارها کمک کرده و از سویی، منجر به ارتقاء سطح رفتاری نیز می‌شود. ارتباط بین جسم و ذهن بسیار عمیق است به طوری که افکار نه تنها بر جسم تاثیر می‌گذارند بلکه بر تصمیم گیری‌ها، نحوه تفکر و یادگیری نیز اثربخش هستند.