45 مدرسه طبیعت در کشور
حمیدرضا الوند پیش از ظهر یکشنبه در جلسه تبیین اهمیت مدارس طبیعت که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان و مدیر مدرسه طبیعت نسیم همدان برگزار شد، گفت: 90 درصد کودکان زیر 6 سال در اختیار مهد کودک ها نیستند و مدارس طبیعت باید حوزه فعالیت خود را گسترده کنند.
حمیدرضا الوند با بیان اینکه 5 محور رشدی برای کودکان شامل مهارت های بدنی، ادراکی عاطفی، شناختی، اخلاقی اجتماعی معنوی و زیبایی شناختی مطرح است، افزود: احترام به طبیعت، از فرصت های کشور ما است و تمامی برنامه ها باید با توجه به این امر تدوین شود.
مدیر مدرسه طبیعت نسیم همدان نیز گفت: امروز طبیعت فقط در تلویزیون قابل مشاهده است و جدال و خشونت های طبیعی جای خود را به بازی های کامپیوتری سپرده و حتی تجربه سرما و گرمای بیرون نیز از پشت پنجره ممکن شده است که این، خاطره ماندگاری برای کودکان از تماس با جهان زنده باقی نخواهد گذاشت.
حمید نوروزی افزود: با توجه به اهمیت فوق العاده تجربه طبیعت در کودکی باید گفت که در شرایط امروزی زندگی شهری در تامین این تجربه برای کودکان خویش غفلت کرده ایم و این غفلت برای آینده محیط زیست ما می تواند بس گران تمام شود.
وی اظهار کرد: تاکنون عمده کوشش ما در تامین آموزش محیط زیست برای بزرگسالان صرف شده و به عبارت دیگر، دوره ای را برای علاقه مند و متعهد کردن آنها نسبت به طبیعت برگزیده ایم که علایق آنها پیشاپیش کاملا شکل گرفته بوده است.
وی گفت: در این سن به آنها تنها می توان آگاهی داد اما برای برانگیختگی دیر شده و باید توان خویش را صرف کودکان کنیم و هرچه بیشتر امکان تجربه طبیعت در همه جا را برای آنها فراهم آوریم.
وی ادامه داد: این کار نیازمند درک اهمیت فوق العاده این موضوع از جانب برنامه ریزیان آموزش همگانی، ترتیبات قانونی و سازمانی برای گنجاندن آن در برنامه های آموزشی و تامین منابع اطلاعاتی است.
وی عنوان کرد: درحال حاضر 45 مدرسه طبیعت در کشور وجود دارد و همدان نهمین مدرسه طبیعت را در کشور راه اندازی کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز بیان کرد: اگر نتوانیم گلوگاه های موثر آموزش را پیدا و مدیریت کنیم، کمیت کار لنگ خواهد بود و با توجه به ظرفیت هایی که در بدنه دولت وجود دارد انتظار می رود ادارات بهزیستی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها به کمک محیط زیست بیایند.
محمدرضا محمدی راه اندازی مدارس طبیعت را تجربه موفقی دانست که می تواند حس تعلق به طبیعت را در کودکان پرورش دهد و در سنین بزرگسالی، آنها را مدافعان طبیعت کند.
وی تاکید کرد: در وضعیتی که امروز کودکان ما به شدت نیازمند ارتباط با طبیعت هستند، باید ابزاری فراهم شود تا با طبیعت انس بگیرند و به درستی از آن بهره برداری کنند و مدافع حفظ محیط زیست باشند.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه طبیعت تجربه موفقی است که نتایج خوبی در کوتاه مدت داشته و ابزار بی بدیلی است تا با آن عشق به طبیعت را در آینده سازان کشور نهادینه کنیم.
در ادامه این نشست در خصوص مسائل طرح شده و امکان گسترش فعالیت مدارس طبیعت در استان بحث شد.
ارسال دیدگاه